Saturday, April 14, 2012

סיכומים בהיסטוריה: המהפכה הסינית

סיכומים בהיסטוריה:המהפכה הסינית


המהפכה בסין:
·         לא כמו המהפכה הבולשביקית ברוסיה, שניזמה ע"י אליטה אינטיליגטית (הבורגנות), קרתה בערים המרכזיות וכד' => המהפכה בסין שהובלה ע"י מאו צ'ה טונג נעשתה ע"י מעמד אגררי, בכפרים וכד'. ברוסיה ההפיכה קדמה למהפכה, ובסין המהפכה קדמה להפיכה.
·         אחרי 1911 הנטיות הצנטריפוגליות של שרוסנו ע"י שושלת צ'ינג התחילו לפרוץ: טיבט הפכה למדינה תחת השפעה בריטית, מונגוליה, חבל מנצ'וריה ע"י יפן.
הקומוניזם של מאו
·         מאו שלט 49 עד 76.
·         קומוניזם של איכרים ולא רק של פועלי שנחאי: סין עד היום יחסית מדינה אגררית. רב האוכלוסיה חיה בסקטור האגררי.
·         תהליך משמעותי מבחינת מאו: ההתערבות הזרה, בדגש על היפנית.
·         לאומיות סינית חזקה: הקומוניזם של מאו הוא קומוניזם אגררי שמהול בלאומיות סינית => (על פי מרקס, קומוניזם לאומי ו-קומוניזם אגררי מהווים סתירה פנימית). הקומניזם שהתפתח בסין היה מיוחד במינו. כלל קסנופוביה: שנאת זרים.
·         המהפכה קדמה להפיכה: מהחקלאים לשלטון.
·         1936: המסע צפונה/ "המצעד הגדול".
מלחמת סין –יפן 1937 עד 1949
·          1937: תקרית גשר מרקו פולו => תקרית מבוימת של היפנים כדי לפרוץ לסין. פריצת מלחמת יפן-סין (37-45, במקביל למלחמת העולם השנייה) היפנים רוצים לכבוש את סין. למרות הבעיות שהיו לצ'אנג קי שק, הוא הביס את היפנים.
-          היפנים השתמשו בטרור צבאי: רצחו כמויות אדירות של סינים.
-          הפצצות מסיביות של היפנים סתמו את כל צירי התנועה והכבישים בסין.
-          ליפן פחות צבא אבל הרבה ארגון, רמת קצונה, יכולות וכד'.
·         הפרדוקס: איך יפן, עם כל כוחה הצבאי האדיר, לא מצליחה להכניע את הסינים? (היא כבשה את כל החלק המזרחי, ולא כ"כ הצליחה לחדור פנימה). בפועל => כי היא ענקית.
·         כיצד הסינים מחזיקים מעמד: המאבק בין הקומוניסטים ללאומנים בתוך סין נפסק בעת המלחמה. (עד המלחמה, הקומוניסטים הסינים בשום פנים ואופן לא הסכימו להכנס לקואליציה עם צ'אנג קי שק, שניסה להשמידם מתחילת שנות ה-20). היו באמצע המלחמה תקריות בין הלאומנים לקומוניסטים => האיבה וההתנגשויות לא נפסקה, טקטית-פרגמטית הם שיתפו פעולה כדי להדוף את היפנים.
·         דרך בורמה: האמריקאים פתחו מבורמה לכוון סין דרך ההימאליה כדי להעביר אספקה לצבאות הסינים נגד יפן.
·         בפועל סין יוצאת בסוף המלחמה כמנצחת.
·         לכן ריבלה סין עד 1970  מושב במועצת הבטחון של האו"מ. (לסין הקומוניסטית נתנו את המושב רק אחרי הסכמת ארה"ב)
סוף המלחמה
·         לאומנים מול קומוניסטים בסוף מלחמת העולם השנייה: האמריקאים ניסו לשכנע את צ'אנג קאי שק לעשות קואליציה עם הקומוניסטים => הוא התנה את זה רק בפירוק הצבא האדום של הקומוניסטים. מאו לא הסכים בשום פנים ואופן.
·         גורמים שהפילו את המחנה הלאומני:
1.       פרצה אינפלציה נוראית: כלכלה סינית הרוסה. ניהול הערים היה בלתי אפשרי.
2.       שחיתות אדירה: הקומוניסטים היו קונים מהלאומנים את הנשק שלהם.
3.       הצבא האדום של מאו התנהל כצבא אוטורקי, שנתן כבוד לאוכלוסיית האיכרים, ואפילו ניסה לעזור לאוכלוסייה המקומית קמה שאפשר, בעיקר בתברואה ורפואה => הדבר גרם לגיוס צבא אדיר.
·         הדחיפה האחרונה ב-49 (ינואר עד אוקטובר): כשהקומוניסטים ראו ששלטונו של צ'אנג קאי שק רקוב מפנים ובאמצעותם מספיק כח, השתלטו על כל הערים המרכזיות בסין.
·         1950: הקמת הרפובליקה העממית של סין ובריחת הלאומנים לטיוואן.
·         היחס של סטאלין למדינה הקומוניסטית הסינית: התנגד לקומניזם הסיני בהוויתו הנוכחית => השליך את המציאות בבריה"מ וזנח את רגשות הלאומיות האדירות שנבעו מה'המון'. הסתכלו על מאו בצורה מוזרה, ולא נתנו לו ולמחנה שלו הערכה רבה => לא האמינו ביכולתם לחולל מהפכה.
·         מלחמת האזרחים הסינית: הקרבות האימתניים 1945-1949. בפועל מנפילת האימפריה _1911 עד ל1950.

No comments:

Post a Comment