Sunday, April 29, 2012

סיכום מאמר: ויצמן - תפקידים מגדריים

“Sex-Role Socialization in Picture Books for Preschool Children” by L. Weitzman
מאמר זה שייך לפרדיגמה ההבנייתית.
וייצמן חוקרת ספרי ילדים מצליחים משנות השישים בארה"ב. היא בודקת את ייצוג האישה בציורים ובסיפורים שבספרים אלה. היא מנסה להמחיש שהאישה נמצאת במעמד נמוך וחסר מעוף ביחס לגבר.
מבחינה כמותית הנשים לא מיוצגות באופן שווה בתוך הספרים כאשר ישנן יותר דמויות זכריות מאשר נשיות, וכאשר ישנה דמות נשית היא לא מדברת או פאסיבית לחלוטין. זהו ההבדל המשמעותי ביותר שוייצמן שמה עליו דגש: פאסיביות מול אקטיביות. בנים תמיד יהיו מוצגים כבעלי מקצוע או הרפתקנים בזמן שבנות נשארות בבית והם סטטיות.
הסיבה שוייצמן מתרכזת בספרי ילדים (לפני גיל בית ספר) היא בגלל שבשלב זה הם הכי ניתנים לעיצוב, וזהו תהליך הלמידה הכי חשוב שהילדים צריכים לעבור (ע"פ וויצמן).  ספרים אלה הם הכלי של החברה לעצב את תפקידם המגדרי של הילדים ע"י ציורים וסיפורים שמעמידים במקום הנכון כל אחד מהמינים- בנים מול בנות- זכרי מול נשי.
נקודות חשובות:
·  נשים בבית גברים בחוץ: הספירה הביתית שייכת לנשים והן כבולות לבית ולא יוצאות ממנו. בנים הם הרפתקנים שכמעט לא נמצאים בבית.
·  מקצועות גבריים מול מקצועות נשיים: האישה היא עקרת בית ואמא במשרה מלאה. הגבר עובד במשרד, כטייס, מנהל, שוטר ורופא.
·  ביגוד: בנות מנועות מלבצע פעולות של בנים גם ע"י הבגדים שלהן- הן לבושות בשמלות גדולות, הן תמיד נקיות ומסודרות ובעצם לא יכולות פיזית לרוץ בחוץ ולהתלכלך. בנים לעומת זאת לובשים מכנסיים ובגדים שנועדו להתפרעות.
·  נשים כזקוקות להגנה: אישה תמיד נתפסת כ"נסיכה במצוקה", היא חלשה וצריכה את עזרת הגבר ותפקידו של הגבר (אפילו הילד) הוא להציל אותה.
·  נשים מוגדרות לפי הגבר בחייהן: נשים הם או אימהות או נשים נשואות, כלומר מעמדם והגדרתם תלויה בקשרן לגבר.
·  ציפיות לעתיד: בנות לומדות שפסגת השאיפה שלהן היא להפוך לאימהות ונשים או לעבוד בעבודה שקשורה ליופיין. בנים לומדים שהם יכולים להיות ראשי מדינה ובעצם כל מה שיחפצו.
·  סכנות: בנות אלולות להרגיש כבולות לתפקידם המיגדרי אם הם אינן רוצות להיות נשים או אימהות. החברה תסתכל עליהן בעין עקומה אם הן יחליטו להתנהג כמו בנים (Tomboy). וויצמן לא מתעלמת מהסכנות הצפויות לבנים. בנים למדים שהם צריכים להיות חזקים וחכמים כל הזמן, אסור להם להראות רגשות או לקחת חלק בחיי הבית. וויצמן טוענת שדרישות אלה יכלות להכניס את הבנים לחרדה ולהרגשה של דיכוי כמו הבנות.
דוגמא מתוך המאמר:
·  במאמר מסופר על אחת הילדות היחידות שנכתב עליה סיפור ושמה הוא סאם (שם של בן) והיא מגשימה את הפנטזיות שלה ע"י כוח הדמיון. סאם לא באמת יוצאת להרפתקה בעצמה אלא מדמיינת דמות זכרית שיוצאת לפנטזיות שלה בשמה. מכאן ניתן להסיק שהילדה לא יכולה להגשים את הפנטיזיות שלה בעצמה- היא חייבת גבר בחייה כדי להגשים אותן.
·  במאמר מוצגות שתי תמונות משני ספרים שנכתבו יחד כ"ספרי הדרכה" לבנים ובנות (איך בנים גדלים ואיך בנות גדלות). בציורים אלה הילדה מצויירת כאשר היא אוחזת ברצועה של כלב הרבה יותר קטן ממנה אשר שולט בה. היא נתפסת כשברירית וחסרת יכולת שליטה אפילו על יצור קטן כזה. בהנגדה אליה מוצגת התמונה של הילד בה הוא נראה שולט ביד רמה (ללא רצועה) בכלב בעל מידות הרבה יותר גדולות משלו. כאן הילד נתפס כשליט וחזק על פני חיות וחפצים יותר גדולים ממנו.
מסקנות:
וייצמן מראה בעזרת הספרים הללו את תפיסת מקום האישה בחברה. היא מדגישה שוב ושוב שבמציאות מקומן של הנשים הוא לא כזה, כלומר נשים הן כן בעמדות מפתח בחברה וכן יוצאות מהבית. הספרים הללו הם הכלי להבניית הזהות המגדרית של הילדים. הבנות לומדות להיות מדוכאות, רגשיות, טיפשיות ואימהות ועקרות בית נאמנות. בנים לומדים להיות הרפתקנים ואנשי מקצוע, אך יותר חשוב מזה הם לומדים כיצד עליהם להתיחס לנשים ולבנות. הבנים לומדים שנשים פחות טובות מגברים, פחות אמיצות ופחות חכמות. וויצמן מציעה שינוי ע"י כתיבת ספרים שיותר קרובים למציאות (משפחות חד הוריות גברים עוזרים בבית ונשים יכולות להיות רופאות וכדומה). הספרים מהווים חזרה ואישוש לתפקידי המגדר בחברה והם מלמדים את שני המינים מה לצפות אחד מהשני. בנות ילמדו להיות תלותיות והבנים ילמדו להיות מושיעים וחזקים.

No comments:

Post a Comment