Tuesday, April 24, 2012

פילוסופים


רשימת פילוסופים חשובים
להלן תמצאו רשימת פילוסופים חשובים ומפורסמים מסודרת על פי תקופות וזרמים בפילוסופיה. כל קישור ברשימה יוביל אתכם למאמרים מורחבים אודות הפילוסופים.
רשימת פילוסופים יוונים
הפילוסופיה היוונית מתחילה עם הפילוסופים המילטיים:תאלסאנאקסימאנדרוס ו-אנקסימנס שהעלו לראשונה שאלות פילוסופיות שמנסות למצוא הסברים כוללים לעולם התופעות שאינם מבוססים על מיתוס.
הפילוסופיה היוונית ממשיכה עם הפילוסופים הקדם-סוקרטיים שכוללים את: פיתגורס והפיתגורייםקסאנופניסהרקליטוספרמנידסאמפדוקליס ואנאקסגוראס, והסופיסטיםפרותגורס, קאליקלס, תראסימכוס, גורגיאס ועוד.
שלושת הענקים של הפילוסופיה היוונית הם כמובן סוקרטסאפלטון ואריסטו.
רשימת פילוסופים של העת החדשה
הפילוסופיה של העת החדשה מתחילה עם משנתו של פרנסיס בייקון ובייחוד עם זו של רנה דקארט. דמויות חשובות נוספות בפילוסופיה של העת החדשה: בליז פסקלג’ון לוק,  ברוך שפינוזהלייבניץדיויד יום ו-ג’ורג’ ברקלי. הדמויות החשובות שסוגרות את תקופת הפילוסופיה של העת החדשה הן עמנואל קאנט ופרדריך הגל ולעיתים מחשיבים גם את קרל מרקס ואת המרקסיזם כחלק מהפילוסופיה של העת החדשה.
רשימת פילוסופים אנליטיים
הפילוסופיה האנליטית היא זרם שהתפתח במאה העשרים בעולם דובר האנגלית ודמויותיו הבולטות הן: פרגהראסלוילארד קוויןסול קריפקה ולודוויג ויטגנשטיין. פילוסופים אנליטיים נוספים הם חלק מהפילוסופיה של המדע להלן.
רשימת פילוסופים קונטיננטליים
רשימת פילוסופים של המדע
הפילוסופיה של המדע כוללת פילוסופים כמו קרל המפלקרל פופרנלסון גודמןתומאס קון, וילארד קווין ופול פייראבנד.
רשימת פילוסופים של מדעי החברה
רשימת פילוסופים של תורת המידות והמדינה
תורת המידות והמדינה היא תחום בפילוסופיה שעוסק בטיבם של המוסר והאתיקה ושאלות המשטר הרצוי והצודק. הפילוסופים של תורת המידות והמדינה כוללים את הפילוסופים היוונים הקלאסיים אפלטון ואריסטו וכן את: דיויד יום, עמנואל קאנט, ג’רמי בנת’םג’ון סטיוארט מילתומס הובסג’ון לוק,  ז’אן ז’אק רוסוג’ון רולסרוברט נוזיקברנארד וויליאמס ו-מייקל וולצר.
רשימת פילוסופים פוליטיים
הפילוסופיה הפוליטית היא תחום בפילוסופיה שועסק בהתנהלותם של  בני אדם ומוסדות במסגרת המדינית. פילוסופים פוליטייים בולטים הם: אפלטון, אריסטו, ג’ון לוק, ג’רמי בנת’אם, ג’ון סטיוארט מיל, סטיבן לוקס וקרל מרקס.
רשימת פילוסופים במחשבה המדינית

No comments:

Post a Comment