Sunday, October 30, 2011

סיכום באתיקה ותורת המדינה

סיכומים באתיקה ותורת המדינה

אתיקה, או תורת המוסר או תורת המידות, היא ענף בפילוסופיה העוסק בשאלות של שיפוט מוסרי, צדק, התנהגות נכונה  והתנהלות נכונה. באופן טבעי, השאלות שבהן עוסקת האתיקה משפיעות על ענף חשוב נוסף בפילוסופיה של תורת המדינה או פילוסופיה פוליטית.
העיסוק באתיקה ותורת המדינה מתחיל כבר בראשית הפילוסופיה עם הפילוסופיה היוונית עם הוגים כמו אפלטון או אריסטו  והוא נמשך, כמעט ללא הפסקה, לאורך כל תולדות הפילוסופיה המערבית עד לימינו עם הוגים כמו ג'ון רולס או רוברט נוזיק. הסיכומים כמובן מסודרים בסדר כרונולוגי עם נושאים עיקריים להבנת ההוגים השונים בתחום האתיקה ותורת המדינה.

להלן תמצאו אסופת סיכומים במאמרים שונים בנושאי הפילוסופיה של האתיקה ותורת המדינה. הסיכומים מתחילים החל מיוון העתיקה והפילוסופיה היוונית עם משנתו של אריסטו בנושאי תורת המידות (אתיקה) והמדינה.  סיכומים נוספים מציעים דיונים כלליים בשאלות כמו הגדרת האתיקה וכללים מתודולגיים בחקר האתיקה ותורת המדינה. כמו כן תמצאו כאן דיון בהבדלים בין אתיקה לבין מטא-אתיקה ומושגים כמו אינטואציוניזם, אמוטיביזם ופרספקטיביזם שמייצגים גישות שונות בתחום הפילוסופיה של המוסר, האתיקה ותורת המדינה.   מכאן קופצים הסיכומים, כמו במקרים רבים בפילוסופיה, אל תקופת הנאורות והמשנה הפילוסופית של עמנואל קאנט ופרדריך ניטשה. לאחר מכן תמצאו סיכומים אודות הגישה הנקראת תועלתנות עם הוגים כמו ג'רמי בנת'ם וג'ון סטיוארט מיל. לאחר מכן תמצאו סיכומים בנושאי פילוסופיה פוליטית עם תומס הובס, ג'ון לוק וז'אן ז'אק רוסו. הסיכומים ממשיכים עם הוגים בני זמננו כמו ג'ון רולס ורוברט נוזיק

סיכומים באתיקה ותורת המדינה:
בין קאנט לניטשה

מהי אתיקה 

מושגים עבים ורזים

אתיקה ומטא-אתיקה 

נטורליזם

 אינטואיציונים, אמוטיביזם ונון-קוגנטיביזם

אתיקה: אינטרנליזם מול אקסטרנליזם


אריסטו-אתיקה ניקומאכית - ספר 1
אריסטו- אתיקה ניקומאכית - ספר 2

אריסטו- הטוב העליון
אריסטו - אתיקה ניקומאכית - המשך

אריסטו- חיי עיון

סיכום: קאנט - הנחות יסוד למטפיזיקה של המידות

תורתו של קאנט
תורתו של קאנט - המשך
תועלתנות

ג'ון סטיוארט מיל
תומס הובס -לוויתן
רוסו על האמנה החברתית
רוסו- אמיל
ג'ון רולס -צדק כהוגנות

ג'ון רולס - סיכום

הביקורת על רולס- נוזיק

מבוא לתורת המידות והמדינה

סיכומים באתיקה ותורת המדינה

No comments:

Post a Comment