Tuesday, April 24, 2012

פילוסופיה יוונית - סיכומים


פילוסופיה יוונית - סיכומים
פילוסופיה יוונית היא שם כולל לטווח רחב יחסית של הגות פילוסופית שנוצרה ביוון הקדומה והעולם היווני וההלינסטי בתקופה שהחל מהפילוסוף תאלס (המאה השישית לפנה”ס) ועד למשנותיהם של אפלטון ושל אריסטו במאה הרביעית לפנה”ס. עיקר עיסוקה של הפילוסופיה היוונית הוא תחילה בשאלות אונטולוגיות שאפיינו את חקירותיהם של הפילוסופים הקדם סוקראטיים ולאחר מכן בשאלות אפיסטימולוגיות של מהות הידע וכן דיונים פילוסופיים בנושאי אתיקה, אסתטיקה ותורת המדינה בכתביהם של אפלטון ושל אריסטו. הפילוסופיה היוונית, אפלטון (ומורהו סוקראטס) ובעיקר אריסטו המשיכו להשפיע על החשיבה הפילוסופית האירופאית במשך מאות ואלפי שנים והם ממשיכים להשפיע עד היום על החשיבה הפילוסופית בתור התשתית הראשונית של הפילוסופיה המערבית.
להלן תמצאו אסופת סיכומים ומאמרים בנושאים פילוסופיה יוונית הסוקרים נושאים רבים שהעסיקו את הפילוסופים היוונים, החל מהפילוסופים הקדם סוקראטיים, דרך פיתגורס, הסופיסטיים, סוקרטס, אפלטון וכמובן אריסטו. חלק מהסיכומים אודות הפילוסופיה היוונית מבוססים על הקורס “פילוסופיה יוונית: מתאלס עד אריסטו” וחלקם מבוססים על מקורות אחרים שעוסקים בפילוסופיה היוונית.  הסיכומים מחולקים למשנותיהם של פילוסופים יוונים ספציפיים כמו אריסטו או אפלטון, דיונים אודות כתבים ספציפיים וכן דיון אודות נושאי רוחב המאפיינים את הפילוסופיה היוונית.
מאמרים בנושאי פילוסופיה יוונית:
נושאים נוספים
מושגים
סיכומים נוספים בפילוסופיה יוונית:
הפילוסופים המילטיים – הפילוסופים היוונים הראשונים
תאלס – ראשון הפילוסופים היוונים
אנאקסימנדרוס – הראשית
אנקסימנס – הכל אוויר
פיתגורס - המספר האלוהי
קסנופנס – המונותיאיסט הראשון?
הרקליטוס – אי אפשר להכנס אל אותו נהר פעמיים
פרמנידס – היש ישנו והאין איננו
אמפדוקלס - הדומה על פי הדומה
הסופיסטים – קאליקלס, אנטיפון, ניקופון, גלאוקון, תראסימאכוס, גורגיאס, פרותגורס
קריטון – פרידה מסוקרטס
מנון – חלק 2: פרדוקס מנון ותורת ההיזכרות
מנון – חלק 3 -הסגולה הטובה
לכס – דיאלוג אפלטוני על מהות החינוך
המשתה – נאומים על אהבה
בעתיד יתווספו כאן סיכומים נוספים אודות נושאים נבחרים שונים בתחומי הפילוסופיה היוונית. כל הסיכומים בפילוסופיה יוונית הם פרי עבודה מקורית של מפעילי האתר ואין להעתיק אותם ללא אישור. כל שימוש אחר בסיכומים, ובכלל זה לימוד, שינון, קבלת השראה, הכנה למבחן, כתיבת עבודות או סתם העשרה בתחומי הפילוסופיה היוונית כמובן מותרים וממומלצים.

No comments:

Post a Comment