Saturday, April 14, 2012

סיכומים בהיסטוריה: האידיאולוגיה הנאצית במבחן המציאות

סיכומים בהיסטוריה: האידיאולוגיה הנאצית במבחן המציאות


·         פוקוס על תורת הגזע – לא הכל לפי מיין קאמפ:
-          פגיעה באינטרסים הכלכליים היהודיים טרם המלחמה.
-          היהודים החזיקו עיתונים, חברות, בתי הכלבו הראשונים, ועוד. יאלמרשה הראה שפגיעה ישירה ביהודים תוריד את מספר המובטלים באופן ישיר, הוא שכנע את היטלר לעכב את ההתעללות ביהודים בגלל שהיטלר רצה להראות שתהיה יותר עבודה.
-          חוקי נירנברג: היו יהודים רבים שהיו פטריוטים גרמניים טובים. בחוקי נירנברג יש סעיפים שמאפשרים ליהודים להגר (לדוג' העלייה ה-5 שהגיע עם רכושה). זה לא בגלל שהנאצים היו טובים, זה בגלל שהם מכבדים את החקיקה.
-          התוכנית ערב מלחמת העולם ה-2 היא גירוש היהודים מאירופה.
-          תכנית מדגסקר: רצון לזרוק את כל היהודים לפינה בדרום מזרח אפריקה וכך פותרים את הבעיה היהודית.
-          עם כיבוש פולין ובריה"מ (שם 80% מהעם היהודי נמצא),
-          המקרה המפורסם של מלך דנמרק: כשהגיע הצו להסגיר את היהודים המלך הדני לבש תלאי צהוב וכולם לכאורה הגנו עליהם. לא ברור עד כמה זה אמיתי. בפועל המחתרת הדנית הבריחה את היהודים לשבדיה.
-            היו מקומות שבהם הגנו על היהודים כמו פינלנד והגרמנים לא התעקשו יותר מדי: יש לזה גוון פוליטי.
·         ההבדל בין עליית מוסוליני ולעליית היטלר: כל אחד נקרא להיות ראש ממשלה כי היה מצב קשה. חוץ מזה הכל היה שונה.
·         נטייה לפופוליזם של המפלגה הנאצית:
-         שריפת הרייכסטאג ושריפת הקומוניסטים.
-         סעיף 48: הסעיף בחוקת ויימאר במקרה שהפרלמנט לא יתנהל כמו שצריך.
-          מרץ: תוך 3 חודשים מבטלים את כל הדמוקרטיה הגרמנית. רודפים את האופוזיציה ומתחילים לחסל את האופוזיציה הפוליטית (בדגש על הקומוניסטים).

·         הימלר ורוזנברג הדגישו את חוקי הגזע.
·         לעומת גרינג ופריק (שר הפנים) הדגישו את תפיסת השלטון: קיבלו את משרדי הפנים כדי לשלוט במשטרות. = > עסקו בחיסול האופוזיציה הפוליטית.
·         שטרל: דגש כלכלי, שבנה את מחנות העבדות לטובת הכלכלה הגרמנית.
·         האחים שטרזר: הכניסו למפלגה הנאצית אלמנטים חברתיים (שהיו בראש של היטלר אבל לא בראש מעייניו)
·         היטלר ספג השפעה גדולה מהאווירה ברפובליקת ווימאר.
·         קולטר בולשביסמוס: בולשביקיות תרבותית => המודרניזם, וכל הזרמים הלא מכבדים את התרבות, הם אלמנטים הגורמים להחלשות חברתית. האשמה הייתה שהיהודים היו מרכזיים בהפצת הקולטר בושביזם, הם היו משפיעים מאוד בבולשביקים. הימין האשים את רפובליקת ווימאר כזו שעוזרת ומייצגת את הקולטר בולשביקים ואת היהודים.
·         הסרט "קברט": ברלין מוצגת כמרכז חיים תרבותי אדיר, בזמן רפובליקת ויימאר. הימין דוחה את המודרניות-התרבותית בכל תוקף.
·         קונספירציה רחבה נגד הקולטור בולשביקים + יהודים + רפובליקת ווימאר וכו'!
·         לפני המשבר הכלכלי העולמי: מגיעים עד 4 אחוז. אחרי המשבר הולכים ומקבלים יותר קולות. ככל שהמשבר מתקרב, יותר ויותר אנשים משפיעים בעד הקטבים.
·         כדי שהיטלר יעלה לשלטון, צריך למחוק את הסעיפים החברתיים כי הנאצים חייבים לחבור לימין. הימין חובר להיטלר למרות שהוא בעבר היה זה שיצא נגדם. האליטות השמרניות הסתכלו בזלזול בנאצים ובפשיסטים. היתרון היחידי שיש להם זה שהם מוכנים להתעמת בכח עם הקומוניסטים.
·         מוסוליני עבד עם המליציה כדי לעזור לו לשלוט במדינה. היטלר עבד בצורה שונה: ה"אס-אה" היו חצי מיליון איש, ואחרי העלייה לשלטון הם היו מיליון איש. המיליציה רצתה לעבוד בגישה הנאצית.
·         היטלר חייב להסתדר עם הימין.
·         הצבא הגרמני: הסוציאל-דמוקרטים קיבלו את מרות ורסאי ל100,000 איש, אבל הכינו 100,000 קצינים וחיילי על שביום פקודה יגייסו המונים ויוכלו להיות אדירים. את הטכנולוגיה ואת הנשק הקימו הגרמנים ברוסיה. בפועל, הם הצליחו להתגבר על האיסורים גם מבחינת כ"א וגם מבחינת נשק.
·         כשהיטלר עלה לשלטון היה לו כבר בסיס. הוא היה חייב את שיתוף הפעולה של הצבא ושל התעשיינים.
·         הצבא והתעשיינים לא אהבו את ה-"אס.אה": הם שוברים את מונופול הכח.
·         כשנה לאחר עליית היטלר לשלטון היטלר מחליט לחסל את ה"אס-אה" (ע"י הSS)=> ליל הסכינים הארוכות. חיסול בכירי ה"אס-אה" ושליטה בכוחותיו.
·         הרווחה של היטלר לאחר עלייתו לשלטון: זה לא שהיטלר עשה פנייה ב180 מעלות. הוא זכר מה חשוב לאזרחים: התוכנית לשקם את גרמניה כללה הוצאת ההוצאה לחו"ל, בניית תשתיות מסיבית, הפעלת תוכניות רווחה. בפועל, הוא לקח את הרעיון של ביסמרק => הוא נתן לאנשים תנאי רווחה (בלי לפגוע בתעשיות הגדולות וכו') כדי "להשקיט את השמאל". עשו את זה בעיקר בנתינת עבודה: עם ביטול חוזה ורסאי, ניתנה לתעשייה הגרמנית, לתעשיות הכימיכליות וכו' הרבה כח והם היו צריכים לגייס כ"א.
·         וולסווגן - החיפושית: אוטו שהרעיון שלו => מכונית לכל פועל. אחד מסמלי הרייך ה-3 הגרמני.
·         רעיון ה"רייך ה-3": רעיון האינטלקטואלים של המזרח => לעם הגרמני יש תפקיד היסטורי אוניברסאלי לבנות את אירופה. הרייך ה1 הקים את האימפריה בימי הבייניים. הרייך ה2 ניסה אבד כרס. צריך להקים רייך 3. הספר פורסם ב1923 כשהיטלר היה איש שולי בפוליטיקה הגרמנית. (עוד דוגמא לכך שהיטלר היה אלקטי מאוד והרכיב רעיונות מכל כוון כדי לעשות מזה את האימפריה הנאצית)
·         בפועל אחרי שריפת הרייכסטאג הפרלמנט לא התייצב. התחילו משאלי עם של תמיכה בנאצים. מ-33 והלאה התחילו לקבל 80% ומעלה.
·         היטלר לא ירד מהשלטון כי העם הגרמני גיבש אופזיציה. העם הגרמני תמך פעם אחר פעם והצביע ברב מוחלט בעד מדיניות הנאצים.
·         עד מלחמת העולם השנייה העסק באמת נראה מאוד מוצלח:
-          גרמניה היא המדינה הראשונה היוצאת מהמשבר העולמי. (ארה"ב לא הצליחה לצאת מהמשבר עד המלחמה בגלל שהיא עזרה לתיעוש). המחקרים מראים שהעלייה התחילה עוד טרם עלה היטלר לשלטון.
-          מערכת פיננסית בריאה וכו'. ברגע שהיטלר מגיע לשלטון הוא לוקח את שח וקייס (אנשים שעזרו להוציא את הכלכלה הגרמנית) ומגדיר שהוא יצא מהמשבר.
-          רק ב38 גרמניה מתייצבת לרמה שהייתה של 28: תוך 5 שנים גרמניה חוזרת ללפני המשבר, והיא עושה את זה בעיקר בכוחות עצמה.
-          היטלר מצליח להוכיח באמת את מה שהוא אומר (שהמגרמנים הם אימפריה).
·         בכל זאת היו בעיות פנים:
-          הכנסיות: פרוטסטנטים (בעיקר בצפון), קתולים, וכו' => מייד הוא חותם על הסכמים עם כל הכנסיות כדי שהכנסיות לא יהוו מחסום לשליטה. בהתחלה התייחסו אליהם טוב מאוד (אחרי זה הרביצו להם). את זה הוא למד ממוסוליני.
-           הצבא: היטלר בהתחלה מתקשה עם הצבא. היטלר מפעיל "תכסיסים מלוחלחים". בלומברג,שר ההגנה, הוא אריסטוקרט פרוסי שלא מוותר להיטלר (נגד האנשלוס, נגד התעמתות עם המערב וכו') => היטלר שולח מרגלים והם מוצאים שאשתו הייתה דוגמנית פורנו. פריך, מצאו שהוא הומוסקסואל (כמובן, עלילה). בגרמניה הנאצית זה בלתי מתקבל על הדעת => שניהם התפטרו. היטלר מינה גנרל נאצי (קייטל) ועשה רפורמה משמעותית במבנה הצבא. אנשי הצבא קיבלו את מרות היטלר, אבל היה חשוב להם לשלוט בעניינים בעצמם. בפועל, היטלר הביע את דעתו בישיבות הצבא, ודעתו באמת הייתה טובה => הוא מוכיח את עצמו כאדם המבין בענייני צבא. יש לו מטה כללי ממושמע מאוד.
·         מינכן 1938: כל המעצמות החליטו להרגיע את היטלר, ולתת לו את הסטודטים => מסרו להם את קו ההגנה של הצ'כים (40 דוויזיות יצאו מהמשחק).
·         השינוי של התמונה באירופה, הפך את מלחמת העולם להיות בלתי-נמנעת.
·         המשמעויות הם לא משמעויות דיפלומטיות, אלא משמעויות של שינוי המאזן באירופה סביב מהלך פוליטי שיזם מוסוליני, ובו אנגליה וצרפת עמדו חסרי עונים. 

No comments:

Post a Comment