Sunday, April 15, 2012

סיכומים בהיסטוריה: איטליה אחרי מלחמת העולם השנייה


סיכומים בהיסטוריה: איטליה אחרי מלחמת העולם השנייה
·         פחות חשובה מגרמניה במלחמת העולם השנייה, אבל השנייה החשובה ביותר.
·         הצדקת הלגיטימיות של איטליה בפני המערב: 1943 המלך ומפקד הצבא ניסו לעשות שלום עם בעלות הברית (ואז גרמניה השתלטה על האיטלקים וכו') => בגלל זה האיטלקים טענו אחרי המלחמה שהם ניסו למרוד בגרמנים ורצו להיות שותפים של המערב (למרות שפועל היו רק מעט פרטיזנים מורדים).
·         שיעור בפוליטיקה של סמלים: מהותית מי ששיחרר את איטליה היו כוחות הברית. דה-פקטו האיטלקים (המפלגה האנטי-פאשיסטית), טענו שהם אלו שהצליחו לנצח (כוחות האור נצחו את כוחות החושך) .
·         יחסית לגרמניה הדבר הביא ליחס משופר ביותר של המערב לאיטלקים.
·         אחרי המלחמה היה משאל עם באיטליה: מלוכה (כמו שרצו הבריטים, שאמרו שהוא טוב מאוד למערב) או רפובליקה (כמו שרצו האמריקאים)?
·         הצביעו על כינון רפובליקה (בהפרש קטן כי הייתה אהדה למלך).
·         כוננה חוקה שיש בה המון דברים אדירים מכל המדינות.
·         באותו הזמן המפלגה האנטי-פאשיסטית לפלגיה ממשיכים לנהל את המדינה (ראש הממשלה היה דקסקין ראש המפלגה הדמוקרטי-נוצרית)
·         1948 השלטון שרובו הוא דמוקרטי נוצרי נאלץ לזרוק את הקומוניסטים והסוציאליסטים מהקואליציה, בגלל התמיכה מארה"ב שממנת כלכלית, ותברואתית (פיניצלין) את איטליה.
·         המפלגה הקומוניסטית והסוציאליסטית היו 40% מהכח האלקטוראלי:
-          קומוניסטים לבנים: מתחילים לטפח תדמית המרחיקה אותם מבריה"מ ומתחילים לנוע למרכז.
-          בשנות ה-60 רק הקומוניסטים מגיעים ל36% וכמעט עולים לשלטון.
·         הלגיטימיות של הרפובליקה המודרנית לא נתנה לקומוניסטים לעלות לשלטון.
·         תהפוכות מטורפות בממשלה: לכל אורך התקופה, בגלל שהקומוניסטים נשארו מחוץ למשוואה, הרפובליקה שמתנהלת ע"י 5 מפלגות שבראשן המפלגה הדמוקרטית הנוצרית  מעלים ומורידים 50 ממשלות.
·         אחרי מות דגספרי, עלה לכותרות ג'וליאן דאוטרי. 
·         למרות כל הזעזועים, המערכת הצליחה להתמודד.
·         במקביל, הקומוניזם הפך להיות יותר ממורכז: הפכו לסוציאל דמוקרטים, הכירו בקניין הפרטי וכו'.
·         במקביל, הפאשיזם לא מת: ב1946 (שנה אחרי המלחמה) הקימו את הMSI: תנועה ניאו-פאשיסטית שגם היא לא נכנסה בשום פנים ואופן לממשלה.
·         שנות ה-70: משבר כלכלי שנגרם בגלל עליית מחירי הנפט (בגלל מלחמת ששת הימים, בין השאר).
-          הקמת הבירגדות האדומות: המפלגה הקומוניסטית ויתרה על המהפכה, אנחנו לא ויתרנו עליה => התחילו במסע טרור.
-          הMSI התחיל לבצע טרור מטורף.
·         הברית ההיסטורית: באמצע הקומוניסטים והדמוקרטים-נוצרים מתקרבים => רעיון להכניס את הקומוניסטים לממשלה. האמריקאים מפעילים לחץ והם לא נכנסים.
·         1978 הבריגדות האדומות רוצחות את אלדו מורו (ראש הממשלה לשעבר, איש מרכזי, דומה לרצח רבין כאן)=> אז הקומוניסטים החליטו לתמוך בדמוקרטיה, באופן מפתיע פוליטית, גם מבלי להיכנס לממשלה. => וזה שמר על הרפובליקה ולא גרם להפיכה.
·         בגלל שתי ניסיונות להפיכה של ניאו-פאשיסטים מהצבא ומקביל למה שעשו הבריגדות האדומות. => הוחלט להטיל על הצבא לדכא את כל הכוחות הפוליטיים הקיצוניים. היה טבח שהרגיע את הרוחות באיטליה.
·         שנות ה-90: בגלל הפלת החומה והסיבות האחרות=> עולים הקומוניסטים לראשונה לשלטון. מהר מאוד מפיסידים אותו.
·         1992 פרשת טנג'נטופולי: שחיתות אדירה שהתחילה בנפולי והמשיכה לערים נוספות. גילו שהמערכת הפוליטית הייתה מושחתת מהיסוד. בגלל זה ירדו הדמוקרטים הנוצרים מהשלטון.
·         1994: מפסידים אותו לברלוסקוני בתמיכת הניאו-פאשיסטים והליגה הצפונית (תנועות בדלניות שרוצות להפלג מאיטליה)
·         פרנקו פיני (ראש מפלגת הMSI לאחר שעברה שינויים קוסמטיים בלבוש דמוקרטי) ממלא תפקידים משמעותיים.
·         אנקדוטה: למאפייה יש השפעה משמעותית על הפוליטיקה באיטליה. "אומרטט" שבועת נאמנות שמי שנכנס למאפייה לא מדבר, אחרת רוצחים אותו. הבעייה היא שאי אפשר להוכיח שהמאפייה משפיעה על הפוליטיקה. הגנרל שחיסל את קבוצות הטרור, קיבל משימה להרוס את המאפייה. היא חיסלה אותו. עד היום יש הרבה בעיות. יש הרבה טענות שברלוסקוני קשור למאפייה וכו'. המאפייה זה לא ארגון קרימנאלי, הוא ארגון חברתי ביסודו שהוקם בדרום איטליה. היא זכתה ללגיטימציה רבה בגלל שהאמריקאים נעזרו בה בסיציליה והיא התחזקה מאוד כתוצאה מהמלחמה.
סיכומים בהיסטוריה: איטליה אחרי מלחמת העולם השנייה

No comments:

Post a Comment