שאלת המוות אצל הרמב"ם
תגובות נפוצות לשאלת המוות
·
שני תגובות למוות:
1. הכחשת המוות והסופיות של האדם. (לדוג' אמונה בעולם הבא)
2. השלמה עם המוות. (לדוג' אפיקורוס: פילוסופיה שמטרתה להביא את האדם
להשלמה עם המוות. העלמת הפחד מהמוות).
·
לפי הרמב"ם הרב הגדול של בני האדם מתים באופן מוחלט. מופע
חד-פעמי שמסתיים.
· תכלית החיים של האדם, השכר הגדול ביותר שיש לאדם: להישאר בחיים. הרמב"ם טוען כמובן כי מעט
יצליחו, אבל זו התכלית הגדולה של האדם.
·
הרמב"ם אינו עוסק בהכחשת המוות הוא עוסק בניסיון לנצח אותו. על
פי הרמב"ם אין גן עדן וגיהנום: יש או כיליון מוחלט או נצחיות מוחלטת.
·
תשובת אפלטון (שונה מתפיסת הרמב"ם): הסיבה לארוס היא הטכניקה של בני האדם להישאר בני
אלמוות. הארותיקה היא הכלי לנצח את המוות => לעשות ילדים.
תשובת הרמב"ם לשאלת המוות
·
א' ס"ח ואריסטו (תורת ההכרה): כשאדם יודע דברים הוא נהיה הדברים עצמם. האם יש משהו שכשידע אותו אדם
הוא יהפוך לנצחי?
·
שאלת הנצחיות של האדם תלויה לדעת הרמב"ם בשאלת הגוף-נפש. אם הנפש קשורה
בגוף, כשהגוף ימות הנפש לא תוכל לצאת. בג' ח' אומר הרמב"ם: יש מושכלות שאינן
נגישות לתבונה בגלל הגוף. (אפלטון אמר "הנפש לכודה בגוף" הפילוסוף,
כשהוא חושב/מתפלסף מתאמן בלהיות מת. מתאמן בלהשתחרר מכבלי הגוף).
·
כיצד משחררים את הנפש מהגוף: על ידי ידיעה של דבר שאינו חומר, רק
צורה. אם אדם מצליח להבחין בשכלים הנבדלים (הצורה הטהורה בפילוסופיה של ימי
הביניים), אם אדם מצליח להגיע לשכל הנבדל, לשכל הפועל, ל-אישים (זה
השכל הפועל שמעל גלגל הירח של עולם 4 היסודות),
אז הוא יצליח להפוך את קיומו לכזה שאינו תלוי בגוף. אי תלות בגוף מבדילה
בינו לבין הנפש ובמות הגוף, הנפש לא מתה.
·
מכאן המסקנה, ידיעת השכלים הנבדלים, היא נצחיות הנפש.
שאלת נצחיות הנפש היא השאלה האם ניתן לדעת את השכל הפועל.
No comments:
Post a Comment