Saturday, April 14, 2012

סיכומים בהיסטוריה: סטלין

סיכומים בהיסטוריה: סטלין


·         המאבק הפוליטי בראש המפלגה עם מות לנין: סטאלין בברית עם זינובייב, קנגוב (מזכירי המפלגה) במוסקבה ובפטרבוג =>כדי להרחיק את טרוצקי. נעזר בבוחרין ואז גם מעיף אותו.
·         טרוצקי: סולק מבריה"מ ב25 ונרצח ב-40 במקסיקו.
·         מסע הטיהורים של סטאלין: שירותים חשאיים, קאדר המפלגה, צבא, תעשייה.
·         סטאלין כ'אב האומה הסובייטית'. סטאליניזם.
·         בריה"מ עברה מספר תהליכים במקביל בשנות ה-20 וה-30 שבמרכזם יושב סטלין. יש הטוענים שתקופה זו הייתה שחורה בחיי בריה"מ ויש הטוענים שזה תהליך קריטי שעשה שני דברים חיוביים:
א.      איחוד החברה הרוסית-בריה"מ.
ב.      פיתוח וקדמה אדירים: השכלת קרוא וכתוב לכולם, פיתוח הגרעין. מודרניזציה.
ארה"ב – בריה"מ (תחרות מתחילה)
·         הסטליניזם: פרי המצאתו של סטלין או מורשת של לנין?
·         חוזה ריבנטרופ-מולוטוב: הסכם חלוקת מזרח אירופה בין גרמניה לרוסיה.
·         פרשת פינלנד - בה הייתה מלחמה והפינים הוכיחו עצמם כשעמדו מול הרוסים. הדבר היה צריך להזהיר את סטלין לגבי מה שהולך להיות עם גרמניה- ברגע שהתעמתו עם הצבא הפיני הקטן מאוד אך המודרני, היה לצבא מאוד קשה להילחם, הרגו כ-50 חיילים סובייטים על כל חייל פיני. בסוף הפינים הפסידו במלחמה אך רק בגלל העודף בכוח אדם אצל הרוסים.
·         הגרמנים התחמשו בגלל ברית המועצות של סטלין. (עוד לפניו) הגרמנים פיתחו נשק בבריה"מ בגלל שהם לא יכלו לפתחו בגרמניה בגלל הסכם ורסאי.
·         פילוסוף פולני מרקסיסטי: מה שסטלין עשה בבריה"מ היה המלחמה הגדולה ביותר של שלטון נגד עמו. (האשמה בגלל הדיכוי, המחנות, הרציחות וכד').
התקופה הסטליניסטית במלחמת העולם השנייה:
·         בריה"מ שלמה את המחיר הגבוהה ביותר מבחינה אבסולוטית.
·         פולין: במספרים יחסיים נפגעה יותר. (אנקדוטה: הפולנים והיוגוסלבים: שם היה ההתנגדות העזה ביותר לגרמנים.)
·         סטלין ידע שהיפנים לא יתקפו בסיביר (כי היה לו שם מרגל). בזמן המהפכה הבולשביקית היפנים כבשו חלקים מרוסיה. סוף יוני 1941 התחיל מבצע ברברוסה. הצבא הגרמני נכנס לרוסיה, והתקרב למוסקבה. (המטרה הייתה לתת להיטלר את מוסקבה עד חג המולד). הגרמנים שלחו את הצבא הסיבירי מהחזית היפנית שהייתה רגועה (בגלל שהמרגל גילה שלא יתקפו), והוא נשלח להלחם ברוסים בחזית מוסקבה. זה היה צבא אדיר והוא פגע קשות בגרמנים.
·         אנקדוטה על הריגול הרוסי: אחרי יסוד האינטרנציונאל ה-3 רוסיה השתמשה ברשתות של הארגונים הסוציאליסטים כדי להשיג מרגלים 'על בסיס אידיאולוגי' (למען המהפכה העולמית...).
·         תקופת הטיהורים הגדולה (שנות ה-30 של המאה ה20): סטלין חיסל כמויות אדירות של מנהיגים מתנגדים וחשודים. בזמן המלחמה היו: או תומכי סטלין, או מתנגדיו. המתנגדים חוסלו. אין באמצע.
·         הגמרנים הציבו 80% מהכח שלהם כדי להלחם ברוסים במזרח.
·         סטלין הציג את הניצחון של סוף מלחמת העולם השנייה כניצחון של סטאלין. נצחון של הקומוניזם. (שם היו באמת הקרבות הגדולים ביותר).          
·         השלכות המלחמה:
-         בריה"מ הרוסה: אובדן אדיר בנפש (25-30 מיליון, כ15% מהאוכ') הרס כלכלי וכו'.
-          צבא ענק וחזק שיושב בלב ליבה של אירופה (צבא שכבש את כל אירופה המזרחית, יושב בלב ברלין).
-          תהליכי שיקום אדירים: הייתה קפיצת מדרגה אדירה.
-          תנועת עמים אדירה: חלק מהאוכלוסיה וחלק מהתעשיות הועברו למזרח מעבר לאורל (כדי לא להיות בקו האש, וגם כדי להרחיק אוכלוסיות שהיה חשד שיעברו לשרת את הגרמנים). העבירו וייצבו אותם במקומות מוגדרים ע"י מסמכים.
-         יצירת אליטות:  אליטות שירתו את התודעה הסוציאליסטית כדי להאדיר את סטלין ואת השלטון: דרך תרבות, דת רוסית, לאומיות, דרך יד נוקשה וכד'.
-         השלטה של שלטון קומוניסטי על כל מזרח אירופה: אוטונומיה תרבותית, עם קומוניזם הכפוף לסטלין ולצבא האדום (שהיה בכל מקום דאז)
-         בריה"מ מוצגת כמנצחת הגדולה שהביסה את גרמניה.
-         נותר כח אדיר של צבא בלב אירופה.
·         עולה השאלה – איך אפשר לקיים את המדינה הזאת כשכולם סובלים? התשובה היא שסקטורים מסויימים נהנו מכך, בעיקר אלה שהיו בתוך וסביב המפלגה, שנהנו מאותה המהפכה. בהיותם בעלי משאבים רחבים יותר ומשכילים יותר, הם יכלו לעזור לשלטון לקבל לגיטימציה וליצור תעמולה פוליטית. (שוסטקוביץ' ואיזנשטיין למשל). השתמשו בבלט, בספרות, כדי להאדיר את סטלין והשלטון המרכזי – משהו שבמידה מסוימת איזן את הסבל. מה שנראה קטסטרופלי כניסיון חברתי בכל זאת עובד, ועומד במלחמה נוראית (למרות ששינה את הכיוון – השתמשו בלאומיות הרוסית, בדת וכו').

·         המהפכה בסין: לפי התפיסה של סטלין למאו לא היה שום סיכוי להצליח. עד 1949 הוא לא תמך במאו, (ואפילו תמך לעיתים בצ'אנג קי צ'ה) כי הוא לא האמין שמאו יצליח.
·         סטלין עזר לסינים להלחם בקוריאה.
·         בבריה"מ התחיל דה-סטלניזציה:
·         מלחמת החורף (1939) בריה"מ – פינלנד.
·         ברברוסה: מבצע ההתקפה וכיבוש בריה"מ.
·         כיבוש ברלין: 8/05/1945: (המלצה לראות את הנפילה)
·         ועידת ילטה: הועידה הגדולה האחרונה בה נקבעת החלוקה של אירופה.
·         הקומיפורן – המחליף של האינטרנציונאל ה-3.
·         1948: השבר הגדול עם יגוסלביה.
-          ברקע: יגוסלביה היא המדינה היחידה במזרח אירופה שלא שוחררה ע"י הצבא האדום. המחלמה ביוגוסלביה התנהלה ע"י האבנוי: החזית היוגוסלבית.
-          יגוסלביה הייתה מאוד קנאית לעצמאותה אך ממש לא מסיבות לאומיות: הרבה עמים שלא מסתדרים טוב אחד עם השני. אך ממש לא היו מוכנים לדרך של סטלין. לא היו מוכנים להשתתף במלחמה הקרה.
-          1948 מתח בין סטלין לטיטו: היוגוסלבים התחילו לגייס את כוחות הגרילה שלהם.
-          במלחמה עם רוסיה: היו כוחות אדירים של רוסים.
-          טיטו, למרות שהסכים לחלק מהעקרונות לא יכל להיות חלק מהרעיון הקומוניסטי הכולל: עוד לנין ביטל את המפלגות ולא איפשר פילוג בתנועה הקומוניסטית.
·         תמיכת סטלין בהקמת מדינת ישראל:
-          בשנות ה-50 הייתה אנטישמיות גוברת. התפתחות הולכת וגוברת של אנטישמיות.
-          משפט הרופאים: שיא אנטי-שמי. עלילת דם בה הואשמו רופאים ברעיון לעשות הפיכה ולרצוח את סטלין.

No comments:

Post a Comment