Saturday, April 14, 2012

סיכומים בהיסטוריה: תמונת מצב של אירופה ערב מלחמת העולם השנייה

סיכומים בהיסטוריה: תמונת מצב של אירופה ערב מלחמת העולם השנייה

·         מתי באמת התחילה המאה ה-20: לא באמת ב1/1/1900. יש שסוברים (אריק הובסבאום) שהמאה ה-20 התחילה בסוף יולי 1914 עם פריצת מלחמת העולם הראשונה. התפיסה הרווחת הייתה שהלאומיות שצמחה באירופה היא אידיאלית, הבועה התפוצצה בפרוץ מלחמת העולם הראשונה => בפועל כל הצדדים הפסידו מהמלחמה (לדוג' פריצת השפעת הספרדית שהרגה מיליוני אנשים, גם בארה"ב).
·         1870 המלחמה בין צרפת לפרוסיה (מי שתהיה גרמניה): הביאה לאיחוד גרמניה. המכנה המשותף בין מלחמת צרפת-פרוסיה לבין מלחמת העולם הראשונה (שפירקה את גרמניה):
1.       מגמת לאומיות: הלאומים הולכים לגוברים.
2.       חברת המונים / זכויות פוליטיות להמונים: יש שימוש באזרחים כלוחמים => השימוש באזרחים מוביל להענקת זכויות פוליטיות (במקרים ה"קיצוניים" גם זכויות דמוקרטיות)
3.       המהפכות התעשייתיות: היו מספר מהפכות תעשייתיות: אחרי הקיטור, פורצת מהפכת המנועים (המהפכה התעשייתית השנייה בין 1870 ל1914) ששינתה את פני האנושות.
4.       שינויים חברתיים:
-          שינויים פוליטיים
-          ארגוני נשים שפורצות לפוליטיקה,
-          שאלת העבדות הולכת ונגמרת,
-          תופעת החילון,
-          הופעת סקטור השירותים התופס מקום משמעותי. 
·         אנקדוטה על טיפשיות המלחמה: ככלל, מלחמות מסתיימות בהסכם פוליטי. היהגיון הפשוט מלמד שעדיף לחסוף את המלחמה ולצאת ישר לפתרון הפוליטי.
·         עליונות המערב: הגזע היהודי-יווני-נוצרי הוא אחת מן הציוויליזציות בעולם. ככלל, ציוויליזציות התאגדו סביב הציר הדתי. עם המהפכה התעשייתית של המאה ה-19 וזו שלוותה אותה בסוף המאה ה-19 פורצת מגמות חילון: הציוויליזציה המערבית מחליפה את האמונה הדתית באמונות אחרות, בין השאר לאומיות-פוליטיות. ציוויליזציות אחרות (כמו האסלאם, הבודהיזם, ההינדי וכו') לא מצליחות להתמודד עם המערב החזק.
·         1853 נפילת הספינות האמריקאיות בחופי יפן: הציוויליזציה היפנית סגרה קהילה הולנדית קטנה בנגסקי מהמאה ה-16, ואת שאר המערביים רצחה.  הקשרים המרכזיים שהם רצו עם המערב הם למדו מהקהילה ההולנדית הקטנה. פלישת נפוליאון לרוסיה עקבה את התקיפה הרוסית נגד יפן ו"הצילה אותה". הקהילה הייתה סגורה עד 1853. מאז החליטה הקהילה היפנית להיפתח כמה שפחות למערב, אך מספיק כדי לרצות את הלחץ (מארה"ב ובריטניה). האליטה היפנית החליטה להשתנות "בקטנה" כדי להתמודד עם התחרות מהמערב (החלו תהליכי מודרניזציה מבחינה חומרית), בעוד שהחברה, הערכים והתרבות נשתמרו באופן קפדני ע"י השלטון והאליטה (אימוץ המודרניזציה מבלי לאמץ את עקרונות המודרניות וההשכלה המערביים).
·         דוגמת תיאלנד, חבש (אתיופיה): דוגמאות לשמירת עצמאות מהמערב (תיאלנד הייתה בגלל שהמערב רצה) ואתיופיה אכן הייתה ללא שליטה.
·         הסבר הרציונאלי להשתלטות המערב על כל העולם: צורות ארגון של פוליטיקה של קידום אינטרסיים. מדינות הלאום מגייסות את האזרח להיות כלי פוליטי. מדינת הלאום יעילה יותר מציוויליזציות אחרות.
·         הסבר אחר להשתלטות המערב: למערב יש עליונות גזעית. הגזע הלבן הוא גזע עליון.
·         אתוס לאומי שיוצר שאיפה להיות הכי טוב:
·         על הלאומיות והקולוניאליזם: אירופה למודת אסונות (מלחמת שלושים השנה וכד'). הקולוניאליזם והאימפריאליזם הם משתנים חשובים בהבנת הלאומיות: המערב מתעשר מהמירוץ הקולוניאלי
·         מרד הבוקסרים בסין (כדוג' לכח רב-לאומי):
-         סין היא היחידה עם ההיסטוריה הארוכה ביותר בתולדות האנושות עם אחידות טריטוריאלית (לפני תקופת ישו). סין מעולם לא השתתפה בתחרות קולוניאלית. הסינים נפלו לאמריקאים ב. מלחמת ארה"ב-ספרד גרמה לארה"ב לקחת את המושבות הספרדיות. האמריקאים הגיעו לפיליפינים (מאוד קרוב לסין). האמריקאים ניסו להשתלט על סין בטיעון הבא: למה שהסינים יפלו לבריטים, ליפנים וכד', כמו שהיה קרוב? האמריקאים הגיעו עם מדיניות של פתיחת סין לכולם וכל אחד יקח חלק. כל יתר המעצמות לא מסכימות כי כל אחת רוצה לנצל יותר מסין. בפועל: הסינים מאבדים שליטה על השטח. רוחות המערב מנשבות על סין (מתחילה לאומיות סינית, סוציאליזם סיני וכד')
-         ז'קרי (מרד חקלאי נגד השלטון כתוצאה ממחסור באוכל)
-          1895: היפנים מנצחים את סין בקרב.
-          1889: להרבה מאוד אנשים בסין "נמאס" מהשלטון הסיני כי לא היה אוכל ברחובות.
-          הבוקסרים היו נגד המשטר והחלו להרוג מיסיונרים נוצריים.
-          הקיסרית סי שי החליטה להשתמש בבוקסרים: היא אמרה להם שהם פועלים ברוח המשטר, והם החלו מדברים בעד העם הסיני – בפועל יוצרו תנועה לאומית המדברת בעד העם.
-           
-          1900 הבוקסרים עשו מצור על נוצרים בביג'ין. כח רב לאומי נסע לסין והחל דוהר לסין: הרג המון בוקסרים ושחרר את המצור. האמריקאים לא הסכימו לפירוק סין (למרות שזה מה שהסתמן מרצונות האוסטרים, הבריטים וכל אנשי הכח הרב לאומי) ובייג'ין נשמרה
·         מלחמת הבורים בדרום אפריקה:
-         בור = איכר בהולנדית.
-         אופיינו באמונה קלוויניסטית פרוטסטנטית. חברה מאוד דתית-שמרנית שדוגלת שהיא העם הנבחר.
-         1834: ביטול העבדות בדרום אפריקה ע"י הבריטים. הבורים עלו מדרא"פ לכוון מרכז אפריקה והקימו שתי מושבות גדולות. גילוי זהב הוביל לכלכלה מפותחת של הבורים שכלל ניצול ל אוכלוסיות זרות. הבורים פיתחו לאומיות בורית אנטי-בריטית.
-         1839 מושל דרא"פ החל במלחמה עם הבורים. הבורים ציפו למלחמה ועשו הרבה צרות.
-         אחרי הבאת כוחות אדירה מכל האימפריה למלחמה בבורים: החלו הבורים במלחמת גרילה שארכה שנתיים.
-         הבריטים חיסלו את הבורים ועשו פשעי מלחמה נוראיים כדי להביס את הבורים. 8 שנים אחרי הנצחון הבריטים העניקו לבורים מעמד של דומיניון (מעמד גבוהה כמו לבריטניה) => בפועל, יצרו את דרא"פ החדשה.
·         בשתי הדוגמאות יש את כל הדברים שקורים היום = אותם דברים שקרו ב-1900.

No comments:

Post a Comment