Wednesday, March 28, 2012

מבוא להיסטוריה פוליטית: הודו

מבוא להיסטוריה פוליטית: הודו


הוֹדוּ. אמצע המאה ה- 18: תחילת התפשטות בריטניה להודו. ממחצית המאה ה- 18 ועד 1858: שליטת בריטניה באמצעות חברת הודו המזרחית. משנה זו ועד 1949 שליטה ישירה (הראג' הבריטי). תהליך ההשתלטות הבריטי על הודו היה תהליך הדרגתי ואיטי. אמצע המאה ה- 18 עכ"פ זמן משמעותי. 1773: חוק מועבר בפרלמנט הבריטי שמבאר את שליטתה של החברה הבריטית בהודו. שלטון זה של חברת הודו המזרחית [באותם שטחים מצומצמים אמנם בצפון-מזרח המדינה] יהיה, לפי החוק, ברשות ובניתוב של בריטניה.
ב- 1858 פורץ מרד בהודו שבעקבותיו נוצר השלטון הישיר. עד אז חלו החוקים הבריטים רק על הבריטים שבהודו. לאורך המאה ה- 19 הולכים החוקים הבריטים ונפוצים בתת היבשת וחלים גם על ההודים עצמם. 1829: הבריטים מבטלים את מנהג הסאטי, של הישרפות האלמנה עם גופת בעלה. במקביל נחקק חוק כנגד נישואי ילדים ונפתחים גם בתי-ספר ברוח מערבית ובהובלת המיסיון הנוצרי. מהלכים אלה הם הרקע (אבק השריפה) למרד ההודי. הצבא הבריטי בהודו, שגודלו כחצי מיליון איש (רובם הודים), כשהקצינים בריטים והחפ"שים הודים [בהם הינדים ומוסלמים]. נכנסת תחמושת חדשה לצבא. מופצת שמועה כי מגריז של עטיפות התחמושת [אותן יש\נהוג לפתוח בשיניים] מצוי שומן פרה [שאסור על ההינדים] ושומן חזיר [האסור על המוסלמים]. רק ב- 1876 מוכתרת מלכת בריטניה כקיסרית הודו (סוף התהליך). ככהנ"ר היה זה מרד בלתי-מאורגן, בעל מאפיינים דתיים, לא חובק ויסודי. ואעפי"כ היה בעל משמעות בהיסטוריה הלאומית הזהותית של הודו.
הדגם של שליטת חברה כלכלית במדינה; המעבר מקולוניאליזם כלכלי לקולוניאליזם מדיני ובטחוני הוא נפוץ למדי (ע"ע: תחילת השליטה על מצרים בעניין של תעלת סואץ).
הראג' ההודי כלל את פקיסטן, בורמה ובנגלדש של היום. בורמה יצאה בשנות ה- 30 מתחת הכתר. סרי לנקה הייתה מושבת-כתר בריטית עם שלטון בריטי חלש יותר. נפאל ובהוטאן נשארו כמעט-עצמאיות. אעפי"כ היו בראג' עצמו כ- 650 נסיכויות, אשר נשלטו ע"י נוואב [מוסלמי] או מהארג'ה [הינדי]. נסיכויות אלה היו עצמאיות למחצה ביחס לאיזורים האחרים.

התנועה הלאומית ההודית. הקונגרס ההודי הלאומי, שבגלגול מסויים קיים כמפלגה עד היום [בשלטון] בהודו. 1895: הקונגרס מוקם ע"י סקוטים ובריטים, ובעיקר על-ידי בחור בשם יום, שנהו אחר הרעיונות הרוחניים והתרבותיים של הודו כיסודות של התרבות האנושית. מדובר באליטה הודית מצומצמת, בני קאסטות גבוהות בעיקר, רובם מהברהמינים, מהלוחמים ומהסוחרים (גאנדי). רוב משמעותי שלהם- אלו שלמדו בבתי הספר הבריטים בהודו ולמדו בבתי הספר הגבוהים באירופה, היינו אנשים בעלי אוריינטציה חילונית ומערבית. אלו אינם מעריכים במיוחד את תפקיד ההמונים במהלך ההודי והם מרוחקים מן ההוויה ההמונית-העממית; הם אינם רואים את השליטה הבריטית כדבר מגונה, אלא כמה שעוזר להודו, ומתמקדים תחילה בניסיון להשיג הום-רול [ביל]. המהלך של הקונגרס ההודי הלאומי בעשרות שנים אלה: עממיזציה ומעבר מפרו-בריטיות לאנטי-בריטיות.

חלוקת בנגאל. שני ריכוזים מוסלמיים בהודו: בצפון מזרח ובצפון מערב. במדינת בנגאל (שבה כלכותה). לורד קרזון מציע ב- 1905 לחלק את בנגאל לשתי מדינות: מוסלמית במערב והינדית במזרח. המוסלמים תומכים בדבר לאור הבטחות בריטיות וההינדים מתנגדים מתוך פחד מהפרד ומשול בריטי. בקיצור: רוב אנשי הקונגרס מתנגדים אך ישנה מחלוקת על אופי הפעולה. ב- 1907, על רקע זה, מתפצל הקונגרס. ב- 1911 ביטלו הבריטים את חלוקת בנגאל. המאבק על חלוקת בנגאל ביטא את שני רכיבי התהליך לעיל: מעורבות והתעניינות הולכת וגדלה של ההמון בפעילות הפוליטית של הקונגרס (תנועה ובהמשך מפלגה, הדומיננטית ביותר עד היום), ומעבר לפסים אנטי-בריטיים.
כאמור עיקרו של הקונגרס- אליטה חילונית, ועם-זאת יש בו שאיפה להימצאותם של מוסלמים והינדים יחדיו. אעפי"כ ב- 1906 מוקמת הליגה המוסלמית, כארגון מקביל. בראשותה, מי שיהיה לימים אבי המדינה הפקיסטנית, מוחמד עלי ג'ינה. הלה משתייך בתחילה לאליטה המשכילית החילונית של הקונגרס. הוא נהיה למנהיג של התנועה ב- 1916.



סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

מבוא להיסטוריה פוליטית: המהפכה הבולשביקית
מבוא להיסטוריה פוליטית: השלכות המהפכה הבולשביקית
מבוא להיסטוריה פוליטית: רוסיה לפני ואחרי המהפכה הבולשביקית
מבוא להיסטוריה פוליטית: סין במאה ה-20
מבוא להיסטוריה פוליטית: תנועות חברתיות
מבוא להיסטוריה פוליטית: אירלנד
מבוא להיסטוריה פוליטית: פולין במאה ה-20
מבוא להיסטוריה פוליטית: האימפריה העות'מנית\ תורכיה
מבוא להיסטוריה פוליטית : איראן במאה ה-20
מבוא להיסטוריה פוליטית: מצרים
מבוא להיסטוריה פוליטית: גלות פוליטית 

No comments:

Post a Comment