Friday, September 2, 2011

היסטוריה של אמצעי התקשורת: תקשורת מ'קוונת


היום, עקב התפתחות המחשבים, אנו עוסקים בזה המון וזה חלק מתרבות ההמונים. הטרוויליות של המחשב גורמת לנו לא לחשוב על המשמעויות שלו. תאכלס- מה הוא כבר עושה חוץ משימוש אישי לנו?
מבחינה היסטורית המחשב הוא האחרון מבין ההתפתחויות. ב- 1937 הומצא המחשב הראשון וגודלו היה עצום. בשנות ה- 50 היו בארץ פחות מתריסר מחשבים אלקטרוניים- לא תפס מהר בקרב האוכ'.
בן זוגי של עולם המחשב- הלווין, המצאה מאוחרת של סוף שנות ה- 50. 1957- שוגר ע"י ברה"מ הלווין הראשון במלחמה הקרה,ספוטניק. המלחמה הזו תורמת חלק חשוב לפיתוח לווינים. האמריקאים פיתחו רשת ניתוב והגנה של קבצי מידע ממקום אחד למשנהוא שאם יפגע מקום אחד הם יהיו שמורים= Arpanet.
שנות ה- 70 (שימו לב לאיטיות ההתפתחות), השימוש ברכיבי מחשב הולך ומתפתח. המחשב האישי הראשון נכנס בראשית שנות ה- 70 –alto.
הצבא והממשל היו הראשונים להשתמש ואח"כ כשזה חדר לאוניברסיטאות זה החל לצבור תאוצה.
ב- 1979, מקימים רשת Usenet, רשת שימוש במחשבים פנימית של האוניברסיטה= עדיין מכשיר לאינטלקטואלים בלבד. השימוש אז הוא לא המוני אלא מקצועי.
ב- 1991, רק אז, מקימים את www= world wide web, מאפשר לנווט בעולם המחשבים וממציאים את הדפדפן הראשון שנקרא מוזאיק. החברות הראשונות שמקבלות את ה- www, הרי שייך לארה"ב הן IBM, וכן, AT&T. – שזה אומר- עוד זיכיונות לשימוש והן כבר בעסקי המחשבים= אינטרס כלכלי.  מהר מאוד מתברר כי אנשים גלשו בממוצע פי 5 משיחת טלפון ממוצעת.
ברגע שהמחשב יצא מידיהם של הצבא והממשל היה שינויי בשימושים- יותר גברים, יותר משכילים בעבר. היום זה פחות או יותר שווה – לא חייבים להיות משכילים או בעלי הכנסה גבוהה או גברים כדי לגלוש. כולם די מצליחים- זה חדר לחיים.
אופי ההמצאה- נראה כי הגענו למיצוי ההתפתחות האלקטרונית. בעיית הזמן והמרחק התבטלו. לא צריך להשתמש בנקודה השנייה כמו בטלגרף- כאן שולחים והנמען יקבל בזמנו החופשי שיהיה מחובר.
המחשב מביא למיקסוס (מקסימום) השימוש באמצעי התקשורת.כל העולם התקשורתי קיים על מחשב. אפשר לטעון כי הוא אמנם חדשני ומשלב הכול יחדיו אולם הוא רק ממחזר הכול. זאת מדיה חדשה ולא יקרה מידיי אבל בעצם לא ממש חדשה.
יש צנזורה באינטרנט- איסור על אתרי נאצים, צנזורה על מה שכותבים בתגובות באתרים שונים וכו...
בעיה נוספת היא תמלוגים וזכויות יוצרים- מוסיקה, סרטים, פרסום מאמרים...
מבחינה חיובית ניתן לומר כי עולם זה נותן אפשרות לפיתוח מדעי , ניתוחים און – ליין, לימודים דרך הרשת, תרבות און – ליין אבל המחשב נתפס גם כאויב הציבור= יהפוך את החברה למבודדת ללא קשרים אנושיים וללא אינטראקציה, האדם יהיה א- סוציאלי- לא חברתי. אם זאת- זה מאפשר לשמור על קשר עם חברים מחו"ל.
חסרון נוסף הוא הצטלבות אינפורמאציה של גורמים שונים- מס הכנסה יגיד שיש לי כסף כי נסעתי לחו"ל אבל באמת שאין לי, ניתן לדעת עליי הכול ולא להסיק מידע נכון. יש עליי את כל הנתונים.  אפשר לעקוב אחרינו, אנחנו מקבלים מסרים מאותם אתרים שעקבו אחרינו באינטרנט- ורוצים למכור לנו כל מיני דברים.

סיכום
  • עקב התפתחות המחשב דווקא עלתה צריכת הנייר (הדפסה). מצד אחד יש לנו אופציה למאגרי מידע אך איסוף מידע על תושבים יכול לפגוע בתושבים= בנו.
  • יש מעט צנזורה אבל מצד שני יש פגיעה בצנעת הפרט ואפשרות פגיעה בחברה ובמדינה
  • המחשב כאמצעי בידור זה ייתרון אבל גם הופך אותנו לפחות חברתיים. 

No comments:

Post a Comment