בארת/ הרומאים בקולנוע:
ב-"הרומאים בקולנוע" בארת בוחן את האופן שבו הרומאים מייצגים דמויות בקולנוע. הוא מתייחס לתרבות אחרת ויוצרים דימוי לרומאים בתקופה אחרת, איך שהתנהגו. בארת מספר על 2 סימנים מהותיים:
- התלתל, איך שהתלתל מסודר על המצח. התלתל הוא סימן של הרומאים בתקופת רומא העתיקה. יש סימן בעיני בארת. הוא שולח אותנו למשהו מאוד מוגדר, סימן לרומאי בעת העתיקה- סימן סימבולי.
- הזיעה- מבחינה מוסרית יש להם התלבטויות, הם מתחבטים בזה ולכן הזיעה היא המבע הוויזואלי. סימן למסורתיות וההתחבטות של החשיבה שאנשים עוברים.
v בארת מבקר על האופן בו מיוצגים הרומאים והתנהגותם (מרומא העתיקה....כאילו דה..) בקולנוע האמריקאי.
v ב"יוליוס קיסר" של מנקייביץ' כל הדמויות עטויות ציצת שיער על מצחן, מסורקות היטב.
- אין כאן אף קירח, למרות שבהיסטוריה הרומאית הקלאסית היה הרבה קרחים.
מה המשמעות של ציציות השיער: הכרזה על רומאיות!
- ניתן לראות כאן בצורה גלויה כיצד פעל כוח הדחף העיקרי של החיזיון, הלא הוא הסימן.
סימן 1) "התלתל"– כולם בעלי אותה תסרוקות של פוני מתולתל וקצר- זה מייצג בקולנוע האמריקאי את אנשי רומא העתיקה.
סימן 2) "מצח עטור זיעה"- זה מבע וויזואלי לתהליכים שקורים לנפש של הדמות. הזיעה היא סימן למוסריות, להליכי חשיבה, להתחבטויות שאנשים עוברים.
- רק יוליוס קיסר אינו מזיע מפני שאין לו התחבטויות מוסריות (לא יודע שמנסים להדיחו).
v בארת מדבר על שני סימנים מהסוג הסימבולי, שהם מבחינת קונבנציה:
- להזיע= לחשוב,לחשוב זו פעולה אלימה רבת הרס.
v הסימן בסרט הוא דו משמעי- הוא נשאר על פני השטח, ומבקש לעשות את הדברים המובנים, אך אין הוא מוותר על הניסיון להיחשב כנובע ממעמקים, כספונטני- מציג עצמו כמכוון וכבלתי ניתן לריסון ביחד.
הסימנים של הרומאיים: ציצת השיער של הרומאיות או ההזעה של המחשבה.
No comments:
Post a Comment