Friday, September 2, 2011

מרשל מקלוהן - התוף השבטי


"התוף השבטי" מרשל מקלוהן:

מדוע מכונה הרדיו "התוף השבטי" ?
המושג נגזר מהשפעתו העצומה של הרדיו על התרבויות האירופאיות. דוגמא מרכזית: במלחמת העולם השנייה קורבנותיו ומבקריו של היטלר רקדו מכושפים לקול תיפוף הרדיו השבטי, שהרחיב את מערכת העצבים המרכזית שלהם ויצר מעורבות עמוקה לכול. (הם הלכו כסהרורים אחריו)
הרדיו מאפשר לממשלה באמצעות חזרות רבות ואי הצגת זוויות ראייה מנוגדות לקבוע את הדעות של האוכלוסייה ובעצם ל"רקוד לצלילי" התכנים המשודרים באמצעותו ממש כמו ששבט רוקד לצלילי התוף.

כיצד השפיעה הטלוויזיה על הרדיו? באיזה נושא בעיקר?
אחת מההשפעות הרבות של הטלוויזיה על הרדיו הייתה התמורה שחלה ברדיו מאמצעי תקשורת מבדר למעין מערכת מידע, כמו; מהדורת חדשות, נתונים על תנועה ומעל הכול דיווחי מזג אויר. מזג האוויר הוא אמצעי תקשורת היוצר מעורבות בין של בני האדם במידה שווה והוא הנושא מספר אחת ברדיו.

האם הרדיו הוא אמצעי תקשורת חם או קר ומדוע?
טלוויזיה היא אמצעי תקשורת קר. היא דוחה דמויות חמות וסוגיות חמות, כיוון שהיא יוצרת תדמית מלוטשת וגורמת לאדם להיראות מזויף, אך בניגוד לכך רדיו הוא אמצעי תקשורת חם ומתייחס בכובד ראש לכל דמות. זאת כיוון שהוא יוצר אצל רוב האנשים חוויה אינטימית של אדם מול אדם. הוא מציע עולם של תקשורת בלתי נאמרת בין הקריין-הכותב לבין המאזין. ההיבט המיידי של הרדיו הוא החוויה הפרטית.

מה הקשר בין הרדיו וגרמניה בתקופת היטלר?
עצם קיומו הפוליטי של היטלר הוא תולדה ישירה של הרדיו ושל מערכות הכריזה הציבוריות. אין להסיק מכאן שאמצעי תקשורת אלה שידרו את מחשבותיו ביעילות לעם הגרמני. מחשבותיו היו בעלות חשיבות מועטה. הקשר התבטא בכך שהרדיו סיפק את החוויה החזקה הראשונה של הצטופפות אלקטרונית.

מה הקשר בין רדיו לאוריינות לפי מקלוהן? (התשובה במאמר רחוקה מלהיות ברורה)
בשביל עמים שבטיים, שאצלם כל היום החברתי הוא הרחבה של חיי משפחה, הרדיו  יוסיף להיות חוויה אלימה. חברות בעלות רמת אוריינות גבוהה, שכבר הכפיפו מזמן את חיי המשפחה לדגש האישי בעסקים ובפוליטיקה, הצליחו להטמיע ולנטרל את ההצטופפות שיוצר הרדיו ללא כל מהפכה. לא כך הקהילות שהניסיון שלהן עם אוריינות הוא קצר או שטחי. אצלן הרדיו הוא גורם התפוצצות. הדגש המושם על האוריינות הוא סימן ההיכר של האזורים השואפים להתחיל בתהליך הסטנדרטיזציה שמוביל לארגון חזותי של עבודה ומרחב.
בקיצור, מסורת היא תחושה של העבר המוחלט בתור עכשיו. התעוררותה נובעת באופן טבעי מהשפעתו החזקה של הרדיו ושל מידע אלקטרוני. אבל אצל אוכלוסייה אוריינית מאוד, רדיו יוצר ייסוריי מצפון עמוקים אך לא מוגדרים, שמקבלים לפעמים ביטוי בעמדתו של אהוד מן הצד. מעורבות אנושית שזה עתה נמצאה מחדש הולידה חרדה, חוסר בטחון וחוסר וודאות. מכיוון שאוריינות טיפחה אינדיבידואליות קיצונית והרדיו עשה בדיוק את ההיפך בכך שהוא החיה את החוויות הקדומות של רשתות קירבה משפחתית שיש להן מעורבות שבטית עמוקה, והמערב האורייני ניסה למצוא פשרה כלשהי במובן הרחב יותר של אחריות קולקטיבית.

כיצד הטלוויזיה "שחררה" את הרדיו?
רדיו מספק האצה של מידע שגורמת להאצה גם באמצעי תקשורת אחרים. הרדיו מצמצם את העולם לגודל של כפר ויוצר צימאון. הוא אינו רק מעורר זיכרונות קדומים, אלא הוא משמש ככוח פלורליסטי כמו כל אמצעי התקשורת האלקטרוניים האחרים.
ריכוזיות של ארגון מושתת על מבניות המשכית וחזותית שנובעת מהאוריינות הפונטית. לכן בהתחלה אמצעי התקשורת האלקטרוניים הלכו בעקבות הדפוסים הקיימים של מבנים אורייניים. הטלוויזיה שחררה את הרדיו מלחצי הרשת הריכוזית הזאת. לאחר מכן קיבלה הטלוויזיה עצמה את נטל הריכוזיות. לאחר שהטלוויזיה קיבלה את עול הרשת המרכזית הנובעת מהארגון התעשייתי הריכוזי שלנו, הרדיו היה חופשי להתגונן ולהתחיל להגיש שירות מקומי וקהילתי שכמותו הוא לא הכיר. מאז הטלוויזיה פונה הרדיו לענות על צורכיהם האישיים של בני אדם שונים בזמנים שונים של היום, עובדה המתבטאת גם בריבוי המקלטים בחדר שינה, בחדרי אמבטיה, במטבחים... הרדיו שהיה פעם צורה של האזנה קבוצתית עבר לשימוש פרטי ואישי מאז הטלוויזיה.






No comments:

Post a Comment