מדיום א
מדיום ב
ציר הזמן
1.
פריצה- תשומת הלב הציבורית ממוקדת במדיום החדש (א).
2.
התמסדות- ציבור רחב מאמץ את המדיום החדש והשימוש בו הופך לשגרה.
3.
התגוננות- המדיום החדש (ב) מאיים על ההגמוניה התקשורתית, נוצרת תחרות בין
המדיום הישן למדיום החדש. שלב ההתגוננות של מדיום א מקביל לשלב הפריצה של מדיום ב
4.
הסתגלות- פתרון של דו-קיום בשלום בין מדיה ותיקים לבין המדיום החדש. הגדרה
מחודשת של תפקידי המדיה ומערכת היחסים ביניהם. שלב ההסתגלות של מדיום א מקביל לשלב
ההתמסדות של מדיום ב
חשוב לזכור שההתפתחות אינה תמיד ליניארית אמצעי
תקשורת יכול למצוא את עצמו בשלב שכבר היה בו ביחס לאמצעי תקשורת אחרים. למשל
הקולנוע התגונן מפני הטלוויזיה והסתגל אליה. מאוחר יותר היה חייב להתגונן יחד עם
הטלוויזיה מול הוידיאו, הכבלים והלוויין ולהסתגל מחדש ולאחר מכן שוב מהאינטרנט.
עיתון
עיתוני קיר ברומי,
בולטין-עלון ממוען בימי הביניים.
גאזטה-איגרת שהופצה תמורת תשלום, יש הטוענים שמקור השם הוא במטבע ונציאני ויש
הטוענים שמקורו בעיר עזה שאכלסה סוחרים ונציאנים באותה התקופה (מאות 14-16).
רלאציון-דיווח. שבועונים שהופיעו
בגרמניה בראשית המאה ה-17.
קורנטו-דף יחיד מודפס משני צדדיו
שמקורו בהולנד במאה ה-17
יומון- החלו להופיע באירופה במאה ה-
18.
שלב הפריצה אופין בשלושה סוגי בעלות: פרטית, ציבורית
ופוליטית.
שלב ההתמסדות- נמשך מאה
שנה עד סמוך למלחמת העולם הראשונה (1914). מיסוד ארגוני וחלוקת תפקידים פנימית.
התגבשות שתי תפיסות: פוליטית (עיתון מפלגתי או עיתון בעל עמדה פוליטית) וכלכלית
(העיתון הוא עסק כלכלי- עיתוני פני-בנג'מין דאי-עיתונות פופולארית. עיתונות
צהובה- ג'וזף פוליצר, וויליאם רנדולף הרסט).
שלב ההתגוננות- מאז מלחמת
העולם הראשונה העיתון מתמודד עם חידושים טכנולוגיים והרגלי צריכה ופנאי של צרכני
התקשורת. הקולנוע, הרדיו, הטלוויזיה והאינטרנט. בשלב זה יש צמצום מספר העיתונים
והרחבת הקף התפוצה של הנותרים, פרישת חסות על אמצעי תקשורת אחרים, גיוון העיתונות
הכתובה. ריכוז הבעלות בידי "ברוני תקשורת" וכינון רשתות עיתונים. הופעת טבלואיד
– תבנית קטנה,
עמוד קצר וצר יחסית, תכנים פופולאריים (ג'וזף פטרסון)
שלב
ההסתגלות-
ברוני התקשורת רוכשים בעלות על אמצעי תקשורת נוספים ומחזיקים מניות בחברות
סלולאריות, כבלים ולוויין. הם מקימים פורטלים ואתרים באינטרנט המשווקים ומגבים את
העיתונים.
קולנוע
שלב
הפריצה: תקופת הראינוע, תמונה ללא קול,
סרטים אילמים. הסרט הראשון הוקרן הסוף המאה ה-19 בצרפת ע"י האחים לומייר.
בשלב הזה קולנוע היא סוג של אומנות וגם תעמולה (בעיקר בבריה"מ)
שלב
ההתמסדות: מתחיל ב-1926 עד 1945בתקופה
הזו הופיע הקול. בתקופה הזו מדברים על התחזקות של הסרטים האמריקאים כתפיסה מסחרית
לעומת הסרטים באירופה- תפיסה יותר אומנותית,
שלב
ההתגוננות:
ההתגוננות נעשית בעיקר מול הטלוויזיה. הקולנוע מתגונן דרך הטכנולוגיה שלו ודרך
סגנונות חדשים לדומא הניאו-ריאליזם האיטלקי
שלב
ההסתגלות:
הייצור של הסרט הלך והתייעל. מעבר לבתי קולנוע קטנים יותר. ההפקה פונה לקהלים
קטנים וממוקדים, יש רווח כספי גם מהוידיאו וממכירת זכויות להקרנה בכבלים ובלוויין
שלב
הפריצה: בשנות ה-20 ברגע שהטכנולוגיה מאפשרת
שידור וקליטה.
שלב
ההתמסדות:
בשנים 30-40 גובר השימוש הפוליטי ברדיו (תעמולה) הרדיו גם משמש אמצעי לבריחה
מהמציאות, אנשים היו מובטלים והרדיו ריכז אותם מולו
שלב
ההתגוננות:
ההתגוננות נעשית מול המדיה האלקטרונית
בעיקר מול הטלוויזיה.
הרדיו
לא מצליח להתגונן היטב. פחות אנשים מאזינים לרדיו ויותר צופים בטלוויזיה
שלב
ההסתגלות:
עדיין נחשב כספק המידע הסימולטני המהיר ביותר, הוא זול ומשדר למרחקים גדולים. יש
ערוצי רדיו אזוריים.
טלוויזיה
שלב
הפריצה: מתרחש במהלך מלחמת העולם
הראשונה. עד שנת 1950 השידור היה בצבעים שחור לבן ומשנת 1953 יש שידור בצבע.
הטלוויזיה העתיקה את הפורמטים של הרדיו
שלב
ההתמסדות:
קורה בשנות ה-60 ומאופיין בשתי מגמות:
1.
מגמה של בידור, תכנים בדיוניים
2.
מגמת תיעוד המציאות
שלב
ההתגוננות:
טלוויזיה נמצאת בשלב הזה היום- התגוננות מול הוידיאו, הכבלים והאינטרנט.
אינטרנט
שלב הפריצה-
שלב הפריצה של האינטרנט מתרחש בשנות התשעים.
שלב ההתמסדות-
האינטרנט נמצא כיום בשלב ההתמסדות, תכנות חדשות וגילויים של אפשרויות שימוש מסחרי
ואישי יוצאות בקצב מהיר. כל אמצעי התקשורת משתפים פעולה עם הטכנולוגיה של
האינטרנט. אמצעי הפיקוח המסורתיים, אתיקה, צנזורה וצו איסור פרסום אינם ברי אכיפה
על הרשת. יותר ויותר אנשים בעולם משתמשים באינטרנט. משטרים דיקטטוריים מתקשים
למנוע מנתיניהם את השימוש באינטרנט.
מדיה
|
יתרונות
|
חסרונות
|
עיתון
|
סיקור נרחב מעמיק, תחקירים, מוספים
|
ההדפסה מגבילה את אפשרות העדכניות
|
קולנוע
|
קהל שבוי, חוויה שלמה
|
תחרות עם המסך הקטן בבית
|
רדיו
|
זמינות, עדכניות, העמקה בפרשנות, ערוצים רבים
|
קהל מורגל בתוספת גירויים
|
טלוויזיה
|
נגישות, קליטה קלה, רייטינג גבוה בבידור, חדשות
ותחקירים, מבחר גדול של ערוצים
|
קהל לא שבוי, פסיביות של הצופה (בטטת כורסא)
שהובילה לחיפוש ערוצי משוב באמצעות SMS והאינטרנט, קהל מחוסן ומיומן
|
אינטרנט
|
נגישות, מיידיות, דמוקרטיות מכסימלית
ערוצי משוב יעילים-טוק בקים
|
אנרכיה, הגנה חלשה- תוכנות ריגול, סוס טרויאני,
אתרי סקס ופשע, צנזורה וצו איסור פרסום אינם תופסים, ניצול ושימוש לרעה בנגישות:
הונאה, פגיעה בזכויות יוצרים, פגיעה בצנעת הפרט
|
No comments:
Post a Comment