אידיאולוגיה של זמן צפיית שיא – גייטלין
אידיאולוגיה של זמן צפיית שיא של גיטלין הוא מאמר תיאורטי היוצא מהגישה הביקורתית (ניאו-מרקסיסטית)
טוען להשפעה חזקה של תקשורת המונים.
על פי גייטלין האליטה ( אוכלוסייה מצומצת ) השלטת
היא בעלת אינטרס לשמור על השליטה.
אידיאולוגיה הגמונית - שכנוע של כלל
האוכלוסייה ששימור המצב הוא אינטרס של כולנו.
גייטלין בודק כיצד ההגמוניה באה לידי ביטוי בפועל
בארה"ב
ע"י ניתוחן של תוכניות בידור בשעות השיא:
א)פורמו
ונוסחה – משבצת שידור קבועה
(יש גם היבט כלכלי –נוח
למפרסמים)
מוטיבים קבועים בעלילה ,תוכן הדורש חשיבה טכנית בלבד
ב)
ז'אנר – מיסוד של פורמט ונוסחה בתוכניות בעלות אופי קבוע וידוע מראש.
ג)רקע
וטיפוסים – קיבוע
סטריאוטיפיים או התאמתם לאידיאולוגיה השלטת.
ד)זווית
ראיה ופתרון – לגיטימציה רק לסטיות שאינן פוליטיות ושאינן מסכנות את השלטון.
כל
פרק מסתיים בפתרון כלשהו ,הפתרון תואםဠלגישה של ההגמוניה.
פעולת ההגמוניה :
העברת מסרים- "זה המצב והערכים הרצויים לשלטון"
הקנייה של תפיסה צרכנית – אנו רואים את עצמנו כצרכנים ולא כאזרחים
(תפיסה א-פוליטית). כצרכנים יש לנו
אינטרס בשימור המצב הקיים.
התמודדות עם תפיסות הסותרות את האידיאולוגיה ההגמונית על פי אידיאולוגיה של זמן צפיית שיא – גייטלין
:
1.
שנות החמישים – התעלמות
2.
שנות השבעים – ביות הבעיות
ריימונד ויליאמס (1977) ביצע חלוקה :
א) תפיסות עולם חלופיות – מציגה השקפת
עולם מובחנת אך עם זאת משלימה ומתיישבת עם
האידיאולוגיה ההגמונית.
ב)
אופוזיציונית – מנוגדת לאידיאולוגיה ההגמונית.
כצעד מנע האידיאולוגיה ההגמונית תספוג
ותביית את התפיסה המנוגדת .
כדי לשרוד – האידיאולוגיה ההגמונית בקפיטליזם הליברלי , (בשל סיבות כלכליות)
תעתיק אל תוך המערכת התרבותית קונפליקטים
חברתיים במידה הדרושה כדי
להישאר הגמונית.
No comments:
Post a Comment