Saturday, November 19, 2011

סיכום מאמר: אירועים של אמצעי תקשורת : על חוויית "לא להיות שם" – כ"ץ ודיין

אירועים של אמצעי תקשורת : על חוויית "לא להיות שם" כ"ץ ודיין

המאמר
1)מגדיר את ז'אנר "אירועים של אמצעי התקשרות "
2)השפעות הז'אנר
3)כיצד הטלוויזיה מצליחה להשפיע כך:
   הייתכן שחווית "לא להיות שם" היא יותר מחוויית "להיות שם"

פעילות ספית-  המוני בני אדם מנתקים את עצמם כמנהג של קבע מדאגות היום יום ונותנים לעצמם להסחף 

                        למקום אחר(פעילות אסקפיסטית).

1) הגדרה: אירועי מדיה זהו ז'אנר תקשורתי בעל מאפיינים :

א) תחביריים- הפרות של שגרת חיינו ושל לוח המשדרים

ב) סמנטיים מספרים את סיפורו של כוח הרצון- אנשים בעלי שיעור קומה עדיין חיים בקרבנו.

                     זהו מסר אנטי דטרמניסטי ( אנטי מרקסיסטי) רצונם של פרטים הוא הקובע את עתידנו
                     ויוצר תנאים של יציבות או שינוי, ולא רצונם של כוחות חברתיים אלמוניים.

ג) פרגמטיים מגייסים ,מחשמלים, ומלכדים קהילות פוליטיות .


כדי שאירוע יחשב כאירוע מדיה עליו לקיים שלושה תנאים:

1. אירוע ידוע ומתוכנן מראש (תנאי מדיד)

2. משודר בשידור ישיר        (תנאי מדיד)

3. רלוונטי, משמעותי להרבה / מספיק אנשים (לא מדיד)


סוגי אירועי מדיה:

1. עימות /תחרות: שידורים חיים של התמודדות טקסית בין יחידים או קבוצות .

2. הכתרה: טקס הכתרה- אדם נכנס לתוכו במצב אחד ויוצא ממנו במצב אחר

3. כיבושים: שבירת קריטריונים מקובלים. אדם או קבוצה מצליחים להשיג הישג שנראה כבלתי אפשרי.



עימותים
כיבושים
הכתרה
דוגמא
ניקסון-קנדי
סאדאת בירושלים
האפיפיור בפולין
הנחיתה על הירח
קנדי

תדירות
קבוע ( מחזורי)
לא קבוע ( חד פעמי)
לא קבוע (נשנה)
כללים
מוסכמים
אין
טקסיים פולחניים
משתתפים
אדם    -   אדם
קבוצה - קבוצה
גיבור טבע
גיבור - חברה
תרבות וחברה טבע
סיכויים
שווים
לרעת הגיבור
לרעת החברה
דרמה
מי ינצח?
מי הבא בתור ?
האם ינצח ?
האם יצליח הטקס?
האם נרחיק את המציאות?
יחס לפתרון
הקונפליקט
מסגור, מזעור , סימול של הקונפליקט
גם הצד השני אנושי
מזמין הזדהות שמעבר
לתמיכה גרידא
אירוע רפלקסיבי, מזכיר את ערכי הייסוד של החברה.
מספק אתנחתא
תפקיד הקהל
מעודד, שופט
מקנה כריזמה לגיבור
הקהל אחוז יראת כבוד
מחדש חוזה עם המרכז
הקהל כנאמן.
תפקיד המגיש
נייטרלי / בעל עמדה
חולק כבוד
חולק כבוד
סביבה
זירה
סף, גבול , חזית
כנסיה , בימת כבוד
מגע גופני
חיבוק
נשיקה
דמעה
מסר
החזקים מעל הכל
הטוב ינצח
ניצחון ותבוסה הם הפיכים
צעד ענק לאנושות
"גדולה" שוכנת בקרבנו
המשכיות מובטחת
אנשי מעלה כסמלים
תפקיד המופיעים
הפגנת אופי חזק , מוביליות
הפגנת כריזמה
תפקיד טקסי
השוואה לז'אנרים
של הטלוויזיה
שעשועון, חידון
מערבון
אופרות סבון
התייחסות לזמן
הווה
עתיד
עבר

2. השפעת אירועים של אמצעי התקשורת

    על המשתתפים/ קהל הצופים/  מוסדות חברתיים (פוליטיקה, דיפלומטיה)/על החברה/ השידורים עצמם


ההשפעה על הצופים:

א) רגשית התרגשות,התערות , פיוס, תחושת הרת גורל (גדולת וקדושת הרגע)
ב)הכרתית שינוי עמדות או תפיסות

ההשפעה על המוסדות:

יצירת ציפייה לפתיחות
שינויי האופי של המוסד או ענף הספורט
טיפול בקונפליקטים

ההשפעה על השידורים:

מעניקים לשדרים את האישור שהם נמצאים בתוך הממסד

3. כיצד עושה זאת הטלוויזיה ?


המאפיינים העיקריים בהפקה:

 

1) גישה שווה לאירוע

2)צופיי הטלוויזיה נמצאים בכל מקום בעת אחת.

3)עיצוב הסיפור במתכונת מוכרת

4)מעניקים לצופים יותר פרשנות וידע מאשר קיים לנוכחים באירוע

5)הצגת הדברים בחרדת קודש

6)דרמטיות בשידור חיי הכל יכול להשתבש, השדרים מוסיפים נופך דרמטי לאירוע

7)שלמות האירוע סיקור האירוע לעיתים "מוחק" אירועים הפוגעים בשלמות האירוע

8)הטלוויזיה היא המסמנת את הגבול והמובילה אותנו אל תוך האירוע

9)יישנן חזרות

10) השדרנים מזכירים לנו ללא הפסקה שזהו רגע היסטורי

11)הטלוויזיה מספקת אפשרות של השתתפות באירוע גם מהבית (ארוחת בוקר ע"פ התפריט המלכותי)

12)הטלוויזיה משתמשת בצופים הנוכחים במקום.

13) הטלוויזיה יוצרת אשליה שהמציאות חייה לה ממש בתוך ביתנו.

No comments:

Post a Comment