Friday, September 2, 2011

היסטוריה של אמצעי התקשורת: הטלפון והטלגרף

קארי

לאיזו הפרדה גרם הטלגרף?
הפרדה בין "תחבורה" ל"תקשורת". הטלגרף הביא להפסקת התלות בין המושגים ואיפשר למסרים לנוע באופן עצמאי מהר יותר מהתחבורה.

במה תרמו קווי הטלגרף ליצירת הרפובליקה?
סיפק מענה למונטסקייה ושאר תיאורטיקנים פוליטיים שחשבו שצרפת או ארה"ב גדולות מדי כדי להיות רפובליקות. הטלגרף סיפק אמצעי בו חלקי המדינה השונים נקשרים ומתואמים מול רשות מרכזית.

מה היו שימושיו הראשוניים של הטלגרף? מה היה הקשר בין רשת הרכבות לטלגרף?
1800 – מערכת קווים בין היקב של מרתה לבוסטון. (טלגרף בקו ראיה).
1807-1812 – תכנון קו טלגרף ממיין לניו יורק.
שימושים להעברת מסרים מספינות, לגבי נתוני מטען וסחר.
ברשות הרכבות השתמשו בטלגרף לאיתור תקלות על המסילה. מהירות מסירת המידע הייתה גבוהה ממהירות הרכבת ולכן בנו מערכת משולבת של תחבורה ותקשורת.

מה היו השפעותיו של הטלגרף ביחס לדרכי חשיבה ואידיאולוגיה , לתמחור וסחר שווקים,לפערי מידע בין מקומות?
תמחור וסחר: השווה בין שווקים שונים. המחיר זהה ולא תלוי בהיצע וביקוש. מידע שהגיע לסוחר על תנאי הסחורה (עוד לפני הגעת הסחורה) השפיע על שיקולי המסחר.
פערי מידע בין מקומות: המידע שעבר היה זהה ואמין. כולם ידעו ופעלו בהתאם מראש.

כיצד הטלגרף שינה את תפיסת המרחב והזמן?
הגאוגרפיה כבר לא רלוונטית ביחס לקבלת החלטות מסחר, צבא ושיווק. המרחב ממנו קיבלת את המידע אינו מוגבל כמו שהיה. הזמן שלוקח למידע חיוני להגיע כבר מהיר יותר מהתחבורה שהובילה אותו. מבחינה כלכלית, כולם נמצאים באותו מקום ועוסקים באותו מידע משותף. גם פרסום של שווקים מקומיים התרחב מעבר לגבולות הגאוגרפיים והגיע למקומות רחוקים בזכות הטלגרף.

Marvin C., "Early Uses of the Telephone,"

מעבר מטלגרף לטלפון , מוען אחד שמוסר להרבה נמענים דרך קווי טלפון.

מהו הטלפון החד כיווני  וכיצד הוא משלב בין הטכנולוגיות של הטלפון והרדיו?
בהונגריה ב-1983 פותח טלפון "הירמונדו" בו שודרו ידיעות פוליטיות כלכליות ספורט וכדו' לכ-6000 לקוחות במשך 20 שנה. השתמש בטכנולוגיות ותשתית של טלפון כשמרכז השידורים דמה מאוד לתחנת הרדיו.
הוא מילא את מקום הכרוז שהיה צועק במרכז העיר את החדשות ותפקד כמקור מידע יחד (בדומה לרדיו) שהפיץ את המסר שלו לרבים. הוא פותח ע"י אחד מצוות הפיתוח של אדיסון. המאזינים האזינו ע"י 2 שפורפרות שמיעה- אפרכסות שהיו תלויות על הקיר.

היכן הוא הומצא ובא לביטוי לראשונה?  מי היו קהלי היעד של המצאה זו? כיצד הוא התנהל בארה"ב?
כאמור הומצא ושודר לראשונה בהונגריה. יועד ללקוחות טלפון שהצטרפו לשירות כמנויים והיו מהמעמד הגבוה, מבוססים אוהבי תרבות (האזינו לאופרה ותיאטרון, וספורט אליטיסטי, אך עיקר תכניותיו עסקו בהיבט הפיננסי), וכן חוברו חדרי המתנה לרופאים משרדי עו"ד וכדו.
הוקם בארה"ב בניו ג'רזי ונקרא "טלפון הראלד". התנהל לא כמערכת עיתון מלאה עם כתבים אלא כמרכז איסוף ועריכה. לא הפיק כמעט הפקות משל עצמו כמו ה"טלפון הרמונדו" ההונגרי.
מה היו מאפייניו הטכנולוגיים? מה היו מאפייניו כספק חדשות ,מידע ובידור? במה דומה לוח השידורים של הטלפון החד כיווני לזה של הרדיו והטלוויזיה של ימינו?
התבסס על התשתית של הטלפוניה והטלגרף.
אופיין במבנה המערכתי כעיון לכל דבר עם חדשות שנאספו מחו"ל ע"י טלגרף ורשת כתבים שהתפרשה באופן מקומי. היו קריינים שהתחלקו ב"שידור הידיעות". הייתה חלוקה של כל שעות היממה ללו"ז בהם שידרו תערובת של נושאים (כל שעה הוקדשה לתחום אחר) חדשות חוץ ופנים, חזרה מרובה על עידכונים מהבורסה, היו חדשות תרבות ובמחצית היום אף "סיכום החדשות המעניינות עד כה". שידור של אופרות ואירועי תרבות.... בכך יש דימיון רב לרדיו והטלו' שמנסים לענות על המגווון הרחב ביותר של צרכים (סיקור, תיאום, בידור).
הייתה קריאה של נובלות ע"י סופרים (שנמצא שלהן האזינו יותר נשים- מזכיר קצת אופרת סבון!?) ועוד...

כיצד התבטאה הצלחתו של בארה"ב ומה היו בעיותיו הפיננסיות?
 הטלפון הראלד נמכר תוך חודש לכ- 1000 מנויים ששילמו ניקל ליום וכן לגופים מסחריים שהשמיעו בו פרסומות- אשר הביאו לעלייה במכירותיהם.
מאבקים עם חברת הטלפון הרגילה על המונופול הביאו לבריחת משקיעים- וככך לאי עמידה בסיוק תשתיות למנוייה החדשים בזמן. אט אט מקורותיהם הכספיים של הבעלים התדלדלו והוא פיטר את עובדיו בהדרה עד שנסגר.
בסופו של דבר הטלפון הרמונדו אוחד בהונגריה עם הרדיו אחרי מלחה"ע ה-1 ונעלם מהשטח בעקבות התקדמות בשידור האלחוטי.

 מעבר מטלגרף לטלפון , מוען אחד שמוסר להרבה נמענים דרך קווי טלפון.

מהו הטלפון החד כיווני  וכיצד הוא משלב בין הטכנולוגיות של הטלפון והרדיו?
טלפון מעביר מסרים לקהל ולא לאדם אחד – טלפון אלקטרוני. משלב בין טכנולוגיית הטלפון -מסר ע"י כבלים, העברת קול, המוען יחיד, דורש אדם בצד השני (שפופרת) ובין טכנולוגיית הרדיו – שידור לקהל של רבים ולא יחיד, שידורים קבועים ותכנים מיוחדים. פיתוחים שונים – הירמנדו, הרלד.

היכן הוא הומצא ובא לביטוי לראשונה?  מי היו קהלי היעד של המצאה זו? כיצד הוא התנהל בארה"ב?
הומצא לראשונה בהונגריה (1893, בודפשט, ע"ש השדר הירמנדו) פותח ע"י פושקש (עוזרו של אדיסון) והפך לטלפון לחצנים יעיל יותר. שידור טלפוני של תכנים בנושאי כלכלה ופוליטיקה. שדר יחיד שבנה לוח שידורים בסיסי עם מהדורת חדשות בתחילת כל שידור. קהלי הידע של הירמנדו היו האליטה הגבוהה והשימוש היה בבתי מלון, משרד עו"ד וכו'. כתבים העבירו להירמנדו ידיעות חדשותיות.
פיתוח בארה"ב – הרלד. בעקבות קשיי גישה להירמנדו, הוקם הרלד בניו יורק, 1911. לוח שידורים צפוף, 4 שדרים, 25 אלף מנויים, תוכניות להמונים ולא רק לאליטה. נפל בעקבות שפל כלכלי.

מה היו מאפייניו הטכנולוגיים?
עידן אלקטרוני, שידור קול לקהל רב של מאזינים, טכנולוגיית האזנה של טלפון ושידור של רדיו.

מה היו מאפייניו כספק חדשות ,מידע ובידור?
מהדורות חדשות בפרקי זמן קבועים, לוח שידורים מופנה ומובנה לפי קהל היעד, שידורים להמונים (כלומר, תקשורת המונים). מאזינים מתקבצים על מנת לשמוע תכנים תרבותיים וחדשותיים.
 במה דומה לוח השידורים של הטלפון החד כיווני לזה של הרדיו והטלוויזיה של ימינו?
לוח שידורים מחלק את יומו של המאזין. חדשות מתעדכנות, שידורי פנאי ותרבות, סיקור של כתבים מהשטח אל מערכת הרדיו, קריינות באולפן, שמירה על עניין עבור המאזינים.
כיצד התבטאה הצלחתו של בארה"ב ומה היו בעיותיו הפיננסיות?
תוך 3 חודשים – 25 אלף מנויים, קהל מכל השכבות, התרכזות מאזינים במקומות ציבוריים. בעיות פיננסיות של תנאים ירודים לקריינים ואי תשלום למוזיקאים – תקופת שפל כלכלי.









No comments:

Post a Comment