ג'ון לוק
·
1632-1704
·
הפילוסוף האמפרציסט הראשון. יש שיכנוהו "אבי האמפירציזם".
·
משימתו ב"מסה על שכל האדם": הפרכת האידאות הטבועות מלידה.
האמפריציזם
·
האמפרציזם הוא זרם מרכזי באפיסטמולוגיה של תקופת הנאורות. המקורות
היחידים של הידע האנושי הם הניסיון החושי והתצפית בלבד. כל ידע הוא אפוסטפריורי
(ידע הנובע מהניסיון), אין ידע א-פריורי. ראוי לחשוב רק מין המוחשי והגשמי ניתן
לגזור את הסטרוקטורות הגדולות והרחבות המופשטות. ההפך מהמטפיזיקה המתחילה מהמופשט
ומגיעה אל המוחשי. הראשוניות ניתנת למוחשי.
·
לא ניתן לדעת את הכל ("בגבוהה ממך על תחקור" חז"ל).
·
השיטה: אינדוקציה. מהפרט אל הכלל.
·
מנוגדת לרציונאליזם שרווח באותה תקופה (דקארט)
הפרכת העקרונות
הטבועים מלידה:
·
עקרונות טבועים מלידה: עקרונות הבאים עם האדם טרם הם הגיעו לעולם.
·
ההסכמה הכללית: אין הנחה מקובלת יותר מזה שיש עקרונות כללים המוסכמים
על כל בני האדם. לכן, אמיתות אלו טבועים באדם, באשר הוא אדם מלידה.
·
לוק מבחין בין תכונות (שהם משותפות לכל האדם) לבין אמיתות (מחשבות על
העולם)
·
היפכה מסתברה: לוק טוען שההסכמה הכללית על האמיתות המסוימות לאדם, היא
לא נכונה.
·
לוק עושה רדיקליזציה להסכמה הכללית: אם ההסכמה היא כללית אז לכולם, גם
למשוגעים, לילדים, לפראים, יש הסכמה כללית על אמיתות מסוימות. אם נמצא שיש יוצאים
מן הכלל נסתור את הטענה.
·
דוג' לאמיתות הטבועות ביותר מלידה: עקרון הסתירה ועקרון הזהות. אולם,
לא לכולם יש ידע אודותיהם.
·
התזה המרכזית: לוק כופר בהבחנה בין הפוטנציאלי לאקטואלי: אם יש אמיתות
שאינן טבועות בנו אבל נוכל לדעת אותם בעתיד (פוטנציאלי) ההבחנה בין הנטוע מלידה
לנלמד מבחוץ מתערערת. שבירת ההבחנה הזו מערערת את מושג הטבועים מלידה. (להשלים)
·
לדוג': ילד לא יכול להבין את הקוגיטו. הוא לא יודע להבין מהו
"טעם" אלא קודם הוא ידע מה מר לו ומה מתוק לו.
·
"טבולה ראסה":
האדם הוא לוח חלק. אין בו אמיתות.
·
לוק לא קיצוני כמו אימפריציסטים אחרים (ברקלי ויום לדוג'). הוא חשב
שחייב להיות מצע (סובסטרטום) חומריות מסוימת.
·
אנקדוטה: הרציונאליזם והאמפיריציזם אינו ניתן לגישור (עד קאנט)
האלטרנטיבה של לוק:
תורתו הפוזיטיבית להשגת הידע
·
לוק מייצר את השפה האמפריציסטית.
·
גנאלוגיה של הידע: איך הידע נרכש?
·
רוח האדם היא "טבולה ראסה": האדם הוא לוח חלק. אין בו
אמיתות. יש מסגרת (שכל, זכרון, רוח וכו') אבל תוכן המסגרת ריק.
·
מושג הזכרון: מקשר בין רשמים פרטניים הנקלטים בחושים לכדי יצירת
מושגים מופשטים במח האדם. לאט לאט, הרשמים הולכים והופכים להיות מופשטים יותר
ויותר.
·
האדם קולט מחושיו את המציאות הגשמית וזוהי השיטה היחידה לרכוש ידע.
·
נדגיש: אפיסטמולוגית, רשמים פרטניים יכולים להפוך להיות מופשטים בשכל,
אולם, תמיד תהיה קדימות לחושים על המופשט.
No comments:
Post a Comment