פתיחה "מסכת על
טבע האדם":
·
הטלת ספק והתנגדות מוחלטת למטפיסיקה.
·
כדי להבין את האמת יש לעסוק בטבע האדם עצמו. ולא לעסוק בסוגיות
מטאפיזיות.
·
כל שמעבר לניסיון הוא הבל. מתודת המחקר צריכה להיות ניסויית
ותצפיתית בלבד.
פרק א': מהו השכל ומה
יש בו?
·
הבחנה המרכזית של יום מחלקת ל-2 את תפיסותיה של רוח האדם: impressions' (רשמים) ל- ideas (מושגים).
-
רשמים: רושם עז, תחושותינו,
היפעלויותינו, רגשותינו, "כמו שהם נגלים לנפש לראשונה" ונתפסים בשכל או
בתודעה. (ההרגשה)
-
מושגים: רושם קלוש, רושם של
הדבר בשכל. (המחשבה)
·
הבחנה זו אינו הבחנה בין מקור להעתק.
·
הבחנה שנייה של יום בין מושגים (אידאות) פשוטות ומורכבות,
בין רשמים פשוטים ורשמים מורכבים.
-
פשוטים: אינם מאפשרות מקום להרכבה. (לדוג' טעם, ריח, וכו')
-
מורכבים: בעלי חלקים, לאו דווקא פיסים, שניתן להבחין בניהם. (לדוג'
לתפוח יש ריח, טעם, צבע וכו').
·
האם לכל רושם מושג מקביל? יש הבדל הנעוץ בהבחנה בין הפשוטים
והמורכבים.
-
עקרון ההקבלה בין מושגים לרשמים אינו חל על המורכבים: לחלק מהמושגים המורכבים לא היו רשמים כלל וכלל
(יום לא ראה את ירושלים אבל הוא יכול לדמיין אותה). וגם: יום ראה את פריז אבל הוא
לא זוכר את המושג המורכב שלה כולו.
-
לכל מושג פשוט, רושם פשוט מקביל לו ולהפך.
·
המורכבים נוצרים מן הפשוטים, ויחד עם זאת, מבין הרשמים והמושגים, מה
הסיבות ומה התולדות? (זו שאלת המחקר של כל החיבור...)
·
הרושם הוא הסיבה של המושג. המושג הוא תולדה של הרושם. כל מושג פשוט שאוב מרושם פשוט
המקביל לו. יש תלות הכרחית של המושגים ברשמים. הרשמים הפשוטים קודמים תמיד למושגים
הפשוטים.
·
פרק א' של יום, הוא מקבילה לתזה של לוק: להיפתר מהמושגים הטבועים
מלידה והצדקת קדימות הרושם על פני המושג.
·
מושגים תנייניים: מושגים שהם דמויות
של המושגים מן הסוג הראשון. הרושם יוצר מושג ראשוני היוצר מושג תנייני. (לדוג'
כעס).
מושגים כללים אצל יום
·
השכל: התנסות בדומי (היחס
בין הרושם למושג), השכל הוא המקשר בין הרשמים הפשוטים למורכבים. השכל הוא המקשר
בין הרכיבים של המורכב (בחלל ובזמן).
·
הזיכרון: כושר, ברמת המושגים
בלבד, שעוסק במושגים של רשמים שהיו בעבר, ללא יכולות לשנות בהן רכיבים.
·
הדימיון: כושר שאינו מחוייב
למה שקרה, הוא מפרק ומרכיב את הרשמים המורכבים לרכיביהם הפשוטים ולהפך (אפשר לשנות
את צבעי השולחן).
פרק ד': על קישורם או
האגדותם של מושגים
·
מהו הגיון ההמשכיות בין המושגים (הן בחלל והן בזמן)? כח עדין מחבר בין
המושגים.
·
3 איכויות המביאות להתאגדות
בין מושגים:
-
דומי: עקרון החיבור בין המחשבות. אסוציאציה בין מחשבות.
סמיכות (מבחינת זמן או מקום): קרבה בחלל ובזמן בין הדברים שאני חווה
אותם כמאוגדים. קשר בין המושגים הפשוטים (התפוח על השולחן, הילד יושב מתחת לכסא
וכד')
-
הסיבתיות: סיבה-תולדה. (אש היא סיבת החם) יחס בין מושגים שיופרח בהמשך
בתזה של יום כולה.
·
הזהות: דומי בין מושגים בזמנים שונים.
No comments:
Post a Comment