תהליכי השפעה ולחץ חברתי: היענות
היענות
n בקונפורמיות אנשים מצייתים לנורמות חברתיות מבלי שיופעל עליהם לחץ גלוי או בקשה מפורשת.
היענות מתייחס למצב של שינוי בהתנהגות או בעמדה שנוצר בתגובה לבקשה ישירה וגלויה
n תחום זה נבדק בהרחבה בהקשר לצרכנות ובהקשר להתנהגות פרו-חברתית.
מה גורם לנו להיענות לבקשה?
- שפת הבקשה: אנחנו מגיבים לצורת הבקשה ולא לתוכן שלה. ברגע שנשמע שיש סיבה לבקשה אנו נוטים יותר להיענות אליה.
n למשל, בניסוי שנערך ניגשו אל סטודנטים שצילמו במכונת צילום ופנו אליהם בבקשה:
n א. תסלח לי יש לי 5 דפים לצלם, אני יכול להשתמש במכונה? : 60% הסכמה
n ב. תסלח לי יש 5 דפים לצלם, אני יכול להשתמש במכונה כי אני מאוד ממהר? : 94% הסכמה.
n אבל גם בקשה כזו: תסלח לי יש לי 5 דפים לצלם, אני יכול להשתמש במכונה כי אני צריך לצלם? : 93% היענות.
- נורמת ההדדיות: זו הנורמה על פיה אנחנו מעצבים את ההתייחסות שלנו לאחר על פי הדרך שבה הם התייחסו אלינו.
n צד השלילי: עין תחת עין.
n צד החיובי: אנו חשים מחויבות לעזור לאדם שעשה לנו טובה.
n תכונת אישיות: ישנם אנשים שיש להם נטייה להשתמש בנורמה זו – הם עושים טובות קטנות לאנשים ונענים לבקשות מתוך הנחה שזה יחזור אליהם. אך אנשים כאלה גם מאופיינים בדאגה מהדדיות- הם חוששים לבקש עזרה מאחרים מתוך מחשבה שאח"כ לאותם אחרים תהיה שליטה בהם, מתוך כך שהם חייבים להם.
n למשל, איקאה- קבלת עיפרון, פנקס, בייביסיטר.
- אפקט ההפתעה: כשאנשים נתפשים לא מוכנים הם נוטים להשתכנע מהר יותר.
n למשל סוכן מכירות מדלת לדלת
- צמצום האנונימיות: כאשר האנונימיות יורדת יש נטייה להיענות יותר לבקשה.
n במחקרים שנעשו בנוגע לנתינת טיפ למלצרית נמצא כי:
n לבישת פריט ייחודי בנוסף ללבוש האחיד (פרח בשיער) הגדילה את הטיפ ב-17%
n חיוך גדול חושף שיניים, בעיקר ללקוחות שישבו לבד - הכפיל את הטיפ
n אמירת שמך הפרטי במפגש הראשון עם הלקוח הגדילה את הטיפ ביותר מ-50%
n ישיבה ליד השולחן (לצד הלקוח) בעת לקיחת ההזמנה הגדילה את הטיפ בכ-20%
n חזרה מדויקת על דברי הלקוח (במילים שלו) מיד לאחר לקיחת ההזמנה ממנו הגדילה את הטיפ ב- 43%
n נגיעה ”אקראית“ בכתף הלקוח הגדילה את הטיפ ב-28% (בפרט נגיעה באישה היושבת עם בן זוגה), בעיקר בקרב צעירים, האריכה שהות בחנות.
אסטרטגיות להשגת היענות
n עד כה הוצגו מרכיבים פשוטים יחסית של דרכים להציג היענות אך אנשים כמו אנשי מכירות ומגייסי כספים יודעים שכדי להציג היענות נדרשת אסטרטגיה הכוללת רצף של בקשות. אסטרטגיות אלו נקראות : Click and Snap. הבקשה הראשונה מציבה את המלכודת, והשנייה תופסת את ה"טרף":
n רגל בדלת מקטן לגדול
n זריקת כדור נמוך
n הדלת בפרצוף מגדול לקטן
n זה לא הכול חברים
n המשותף לכל הטכניקות הללו – הרי שכולן אסטרטגיות דו שלביות. שלב הבקשה הראשונה הוא המלכודת שמאפשרת את ההיענות לבקשה השנייה.
אסרטיביות: כאשר אנשים אומרים לא
n מודעות להפעלת המניפולציות והאסטרטגיות מעלה באופן ניכר את הסיכוי לומר לא. אנחנו לא חשים במחויבות הדדית, כשאנחנו מרגישים שמנסים להגביל את חופש הבחירה שלנו – אנחנו כועסים, ועל כן הסיכוי להיענות יורד.
No comments:
Post a Comment