מוצר Product :
1. תמהיל המוצר Product Mix
תמהיל המוצר מוגדר בשלוש רמות:
תמהיל המוצר מוגדר בשלוש רמות:
1. מוצר גרעיני - המוצר הבסיסי והתועלת. הפונקציה העיקרית של המוצר ופונקציות נוספות. למשל: טלויזיה + פונקציות שהיא מבצעת (הקלטה וכו').
2. מוצר מוחשי - צורה, גודל, צבע, שם, מאפיינים פיסיים, תכונות, מותג, איכות. כל מה שהצרכן מקבל ומרגיש. למשל: מאפייני המסך, המקלדת, המותג.
3. מוצר מורחב - מה שנותנים מעבר למוצר. פרמטרים נוספים שבאים עם המוצר. למשל: שירות, תנאי תשלום, אחריות וכו'.
2. תמהיל מוצרים Products Mix
מגדיר את מגוון המוצרים שהפירמה מציגה:
מגדיר את מגוון המוצרים שהפירמה מציגה:
1. רוחב - מספר סוגי המוצרים השונים שהפירמה מייצרת.
למשל: עלית - קפה, שוקולד, ממתקים.
למשל: עלית - קפה, שוקולד, ממתקים.
2. אורך - בכל קטגוריה איזה סוגים שונים יש למוצרים.
למשל: קפה - קפה נמס, שחור, אספרסו, אייס קפה.
למשל: קפה - קפה נמס, שחור, אספרסו, אייס קפה.
3. עומק - המגוון שבתוך הסוג.
למשל: קפה נמס - שוקולד, וניל, רגיל, גדול, קטן.
למשל: קפה נמס - שוקולד, וניל, רגיל, גדול, קטן.
4. עקביות - האם כל הקטגוריות באותו תחום?
למשל: דובק אינה עקבית.
למשל: דובק אינה עקבית.
הגדרת המותג
מותג = מוצר + תג.
מותג = מוצר + תג.
פירמות מחליטות האם למתג את המוצרים שלהן. מותג הוא מוצר שנתנו לו זהות, אישיות, מאפיינים וסמלים נוספים מעבר לשימוש הפונקציונאלי. שם, עיצוב גרפי מבדל, מכלול אסוציאציות, אישיות משלו – שנבנות לאורך זמן.
למשל: יגואר, נביעות, פרטנר, במבה.
למשל: יגואר, נביעות, פרטנר, במבה.
מיתוג מעניק:
1. התקשרות אמוציונלית למותג.
2. תחושת ביטחון הנובעת מקניית המותג.
מיתוג מוביל ל:
1. שימוש חוזר.
2. המלצה לאחרים.
3. נכונות לחפש את המותג.
4. המנעות מלנסות מותגים אחרים.
5. הצרכנים מוכנים לשלם פרמיה.
החלטות המיתוג העיקריות:
1. בחירת שם המותג והגנה עליו.
2. בחירת מממן המותג:
¨ מותג פרטי (פירמה) - החברה המייצרת מחליטה על המיתוג. למשל: אסם.
¨ מיתוג משווק - המשווק מחליט איך למתג. למשל: מותג Life של סופר פארם.
¨ מותג בזיכיון - רכישת זיכיון למיתוג.
¨ מותג משותף – מותג שחולקים אותו מספר גורמים.
3. אסטרטגיית מיתוג (במידה והמותג פרטי).
¨ מיתוג פרטי - מיתוג לכל מוצר. עלויות גבוהות.
למשל: דובק ממתגת כל סוג של סיגריות בשם אחר.
למשל: דובק ממתגת כל סוג של סיגריות בשם אחר.
¨ מיתוג משפחתי – שם לקבוצה של מוצרים. מוריד עלויות החדרה אך אם אחד מהמוצרים של המותג נפגעים – כל המוצרים תחת אותו מותג נפגעים.
למשל: קסטרו – בגדים, נעליים ותכשיטים.
למשל: קסטרו – בגדים, נעליים ותכשיטים.
¨ מיתוג משולב - פרטי + משפחתי.
למשל: חומוס "אחלה" של שטראוס, "קרלו" של שטראוס.
למשל: חומוס "אחלה" של שטראוס, "קרלו" של שטראוס.
מחיר - המחרה
כמה הצרכן ישלם / כמה הפירמה תרוויח.
קביעת מחיר המוצר. קביעה כלכלית של ערך המוצר ע"פ נוסחת רווח.
הוצאות - הכנסות = רווח
הוצאות - הכנסות = רווח
TR - TC = π
מחיר ליחידה X כמות יחידות = הכנסות
TR = Q X P
הוצאות משתנות + הוצאות קבועות = הוצאות
VC + FC = TC
הוצאות קבועות FC - לא קשורות לתהליך היצור רו המכירה (ארנונה, שכ"ד, שכר למנהלים).
הוצאות משתנות VC - תלויות ביצור ובמכירה (ככל שמייצרים יותר צורכים יותר חומרי גלם ומוציאים יותר כסף).
עלות משתנה ליחידה X כמות יחידות = הוצאות משתנות
V X Q = VC
עלות משתנה ליחידה V – ההוצאה על ייצור + מכירת יחידה אחת.
סך הוצאות קבועות – (עלות ליחידה – מחיר יחידה) כמות יחידות = רווח
FC - ( V - P ) Q = π
|
לדוגמה:
Q כמות יחידות = 20,000
P מחיר ליחידה = 100
V עלות ליחידה = 50
FC סך הוצאות קבועות 100,000 =
נקודת איזון Break Even Point (BEF)
|
|
FC
Q
|
|
לפי הנתונים הנ"ל. 20,000
אם נקבע מחיר של 55 ש"ח לא נרוויח ולא נפסיד.
הגורמים שמשפיעים על קביעת המחיר:
· מטרות הארגון
· עלויות
· שוק המטרה – לקוחות
· מתחרים
יעדים המשפיעים על ההמחרה:
· השרדות - כאשר יש עודף כושר ייצוא,תחרות עזה או שינוי ברצון הצרכנים – קובעים מחירים נמוכים לכיסוי ההוצאות המשתנות וחלק מההוצאות הקבועות כדי להשרד.
· מיקסום הרווח הנוכחי - בחירת המחיר שיניב את מירב הרווח הנוכחי.
· הובלת נתח שוק - השגת נתח שוק גדול באמצעות הורדת מחיר מתוך אמונה שנתח שוק גדול יביא לעלויות נמוכות ורווחים גדולים בטווח הארוך.
· הובלת איכות המוצר - גביית מחיר גבוה בכדי לחסות את עלויות האיכות הגבוהה.
מקום (המקום בו הצרכן פוגש את המוצר של המשווק).
מערך ההפצה - צינור / ערוץ השיווק. הקשר בין היצרן, המשווק והצרכן הסופי.
צרכן סופי - מי שקונה את המוצר לשימושו האישי.
מערך ההפצה – המערכת אשר יוצרת קשר בין המשווק לצרכן הסופי.
משווק מערך ההפצה צרכן סופי
Marketer End User
Marketer End User
תפקידי מערך ההפצה:
1. לוגיסטיקה – העברת סחורות (מוצרים), מלאים, הפצה, הובלה. תהליך מורכב שצורך המון עלויות. למשל: ניהול מלאי, החזרות וכו'.
2. טיפול במכירה – כל המגע עם הצרכן, טיפול בהעברת המוצר, גביית הכסף. תהליך מורכב הכולל את תהליך הקנייה וכל מה שאחריו. למשל: תלונות, שימור לקוחות.
3. תקשורת – העברת מידע וקבלת מידע מהלקוח. למשל: משובים.
צינור הפצה – כל המערכת בין המשווק לצרכן הסופי. קבוצה של ארגונים עצמאיים (גורמי ביניים) המעורבים בתהליך של הפיכת המוצר או השירות לזמין ללקוחות פרטיים או ללקוחות עסקיים.
למשל: מתווך, מסייע, נציג יצרן, סוחר, קמעונאי, סיטונאי, סוכן, זכיין.
למשל: מתווך, מסייע, נציג יצרן, סוחר, קמעונאי, סיטונאי, סוכן, זכיין.
· צינור ישיר – המגע בין המשווק לצרכן הסופי הוא מגע ישיר. המשווק הוא זה שמטפל בצרכן הסופי. מפיק המוצר יוצר קשר עם הצרכן הסופי.
למשל: בנק ישיר, ביטוח ישיר, חנות מפעל.
למשל: בנק ישיר, ביטוח ישיר, חנות מפעל.
· צינור עקיף – מערך הפצה שהקשר בין היצרן לצרכן אינו ישיר וכולל גורמי ביניים בדרך.
· סיטונאי - גורם ביניים שבא במגע עם גורם ביניים נוסף ולא עם הצרכן הסופי.
· קמעונאי - גורם ביניים שמטפל בצרכן הסופי. למשל: רשתות שיווק.
|
|
|
· צינור קצר – מספר גורמי הביניים קטן או שאין בכלל גורמי ביניים.
·
|
יצרן צרכן סופי
|
משווק (יצרן)
מכירה אישית / שיווק ישיר קמעונאי סטונאי
צרכן סופי צרכן סופי קמעונאי
צרכן סופי
מדוע משתמשים בגורמי ביניים?
· יעילות רבה יותר בהפצת המוצר לקהל המטרה.
· תורם לארגון יותר מיכולתו להשיג בכוחות עצמו:
¨ ניסיון
¨ התקשרויות
¨ התמחות
¨ רמת תפעול
· התאמת היצע לביקוש
הגורמים שיוצרים את הצורך במערכת הפצה:
· פערים גיאוגרפיים
· פערי זמן
· פערי מידע
· פערי מגוון
תפקידי צינור ההפצה:
· מידע - איסוף מידע על לקוחות ותחרות.
· קידום מכירות - דחיפת המוצר ושכנוע לקוחות.
· התקשרות - איתור וצירוף לקוחות פוטנציאלים.
· התאמה - התאמת ההצעה המסחרית ללקוח.
· ניהול מו"מ - ניהול מו"מ עם לקוחות וספקים.
· הפצה פיסית - הובלת הסחורות ואחסונן.
· מימון - קביעת תנאי התקשרות, מימון ומלאי.
תמהיל ההפצה - סוג הצינור ומספר הצינורות.
עוצמת ההפצה – כמות גורמי הביניים שמשתתפים בהתליך.
רמות ההפצה:
1. אינטנסיבית – שימוש בכל גורמי הביניים האפשריים, הכמות הגדולה ביותר. הפצה זו מתאימה למוצרי נוחות, מוצרים פשוטים וזולים. הפירמה צריכה להיות בכל מקום אפשרי.
2. סלקטיבית / בררנית – בחירה של מספר גורמי ביניים איתם עובדים. מתאים למוצרי חיפוש. מבוסס על שיקולי הפירמה.
3. ייחודית / אקסקלוסיבית – העוצמה הנמוכה ביותר. מפיץ יחיד ובלעדי. איתור הגורם שימצב את המוצר במקום הרצוי.
קריטריונים לקביעת מערך ההפצה:
1. עלות:
· עלות למשווק - כמה עולה למשווק לבנות ולטפל במערך ההפצה. ככל שהמשווק עושה יותר - עולה לו יותר. שיווק ישיר עולה יותר משיווק עקיף.
· עלות לצרכן הסופי - מה השפעת מערך ההפצה על המחיר הסופי. ככל שיהיו יותר גורמי ביניים המחיר יעלה.
2. יעילות - להיות אפקטיבי במסגרת משאבי הפירמה. להתאים את המערך למה שקורה בשטח, בשוק ובפירמה. למשל: לבתי עסק הקונים בכמויות גדולות מציבים סוכן מטעם הפירמה - צינור ישיר.
3. שליטה - באיזו מידה המשווק שולט על מה שקורה במערכת. ככל שיש יותר גורמי ביניים השליטה יורדת. גורמי הביניים לא נשלטים ע"י המשווק, הם גופים בפני עצמם.
מסר - תקשורת שיווקית
התקשורת למעשה מעבירה מידע לצרכן, יוצרת תחושות כלפי המוצר, העדפות וישע על המוצר, שיכנוע לרכוש את המוצר.
ההחלטות שיש לקבל:
1. המסר עצמו – איזה מסר להעביר? מה המלל והדמויות?
2. הערוצים שדרכם מועבר המסר – תמהיל התקשורת:
¨ מכירה אישית - מגע פנים אל פנים עם הלקוח.
יתרון: הדרך הטובה ביותר להעביר מסרים.
חסרון: עלויות גבוהות.
יתרון: הדרך הטובה ביותר להעביר מסרים.
חסרון: עלויות גבוהות.
¨ פרסום - שימוש במדיה להעברת המסר (טלויזיה, עיתון, שלטי חוצות, רדיו).
יתרון: חשיפה אדירה. יצירת אהדה, הילה, מותג, מודעות.
חסרון: עלויות גבוהות.
יתרון: חשיפה אדירה. יצירת אהדה, הילה, מותג, מודעות.
חסרון: עלויות גבוהות.
¨ יחסי ציבור - שימוש במדיה ללא תשלום ישיר. למשל: לקיחת חסות על אירוע.
יתרון: לצור תדמית חיובית למוצר.
חסרון: פחות אפקטיבי.
יתרון: לצור תדמית חיובית למוצר.
חסרון: פחות אפקטיבי.
¨ קידום מכירות – מבצעים, הטבות שהצרכן מקבל בקניית מוצר. תקשורת שמטרתה לעודד את הרכישה והחוסות במוצר.
יתרון: עידוד מכירות.
חסרון: זילות במוצר.
יתרון: עידוד מכירות.
חסרון: זילות במוצר.
אסטרטגיות הפצה:
1. אסטרטגיית דחיפה - שכנוע הלקוחות ודרבונם באמצעות גורמי הביניים.
2. אסטרטגיית משיכה - שכנוע הצרכן באמצעות פרסום.
פרסום
פרסום – פעילות תקשורתית מתוכננת המיועדת להעביר מסר אחד (או מספר מסרים מצומצם) לקהלי מטרה רחבים באמצעות ערוצי התקשורת המסחריים:
· טלויזיה, רדיו, שילוט חוצות
· ברושורים, קטלוגים
· אריזות
· סמלים וססמאות
מהם יחסי ציבור?
הגדרה: בניית יחסים משופרים עם הציבורים השונים הקשורים בחברה על ידי בניית פומביות אוהדת, בניית "תדמית חברה" וטיפול ייעודי בשמועות, סיפורים ואירועים לא רצויים.
פונקצייות עיקריות: הודעות לעיתונות, חשיפות מוצרים, אירועים ציבוריים, "לובינג", יחסים עם משקיעים, פיתוח וחדשנות.
מהו קידום מכירות?
הגדרה: מגוןן רב של כלי קידום, המיועדים לעורר תגובת שוק מוקדמת יותר או חזקה יותר.
גורמים לגידול מהיר בתעשיית הקד"מ:
· לחץ גובר למכירות מהירות
· תחרות גוברת בכל התחומים
· יעילות הפירסום בירידה
· הלקוחות הופכים ל"לקוחות-מבצעים-בלבד".
מכירה אישית – שיווק ישיר
פנייה אישית וממוקדת אל הצרכן באמצעות תקשורת אישית (מכירה אישית) או באמצעות ערוץ מתווך אחר (דואר, טלפון):
· אינטרנט
· דיווח ישיר
· ירידים ותערוכות
· טלמסר
· תצוגות מכירה
No comments:
Post a Comment