Tuesday, August 30, 2011

מושגים בצילום: צילום עיתונות - מלחמה


צילום עיתונות- מלחמה
עד שהתחיל צילום העיתונות היו שולחים ציירים למלחמה, הם היו זוכרים מה שראו, מאיירים ושולחים לפרסום בעיתון. לאחר מכן היו שולחים צלמים, אך אי אפשר היה להדפיס את התמונות אז היו מציירים את התמונות.

רוג'ר פנטון- נשלח על ידי ממשלת אנגליה לצלם את מלחמת חצי האי קרים. היה צלם מגויס לכן לא יכל לצלם ככל העולה על רוחו. לא היה יכול להראות סבל אמיתי, פצועים והרוגים. היו לו מצלמות כבדות ומסורבלות ולכן לא יכול היה להכנס לשדה הקרב, לכן צילם לפני ואחרי הקרב. רוב תצלומיו היו מבויימים. תיאר בעיקר את מנוחת הלוחם ואת שטח הלחימה (לכאורה). צילם גם פנורמות של אזור הקרב. הציג לאחר מכן 300 מהתמונות הצילם בתערוכה בלונדון.תמונת הועדה של הגנרלים שמתייעצים לפני הקרב- מראה את ההכנות לקרב. תמונה של גיא צלמוות- תצלום מבויים, רצה להראות כאילו היה שם קרב אז הוא פיזר כדורי תותח לאורך הדרך. תמונה של חיילים במדים משקיפים ומצביעים על הקרבות- התמונה הכי קרובה לאמיתיות של הקרב.

מלחמת האי קרים- מלחמה בין רוסיה לצרפת, אנגליה והאימפריה העותמנית. אליה נשלח רוג'ר פנטון, לתעד את החיילים ואת הקרבות. רוב תצלומיו היו מבוימים מכיוון שהמצלמות היו גדולות ומסורבלות ולא הייתה באפשרותו של פנטון לצלם תמונות בשדה הקרב.למשל- תמונת גיא צלמות.

אלכסנדר גרדנר- נשלח לצלם את מלחמת האזרחים בארה"ב יחד עם עוד צלמים. הושפע מצילומיו של פנטון אך לא היה מגוייס ולכן צילם גם סבל, מוות וגופות. גם הוא לא היה יכול להכנס לקרב לכן צילם רק אחריו- גופות חיילים. פרסם ספר ובו 100 מתצלומיו ושילב מהגיגיו על המלחמה, בעיקר על הבזבוז למות בקרב. היה שייך לצפון לכן כתב על גבורת הצפון וזלזל בדרום. הספר זיעזע את האנשים כי לאנשים הייתה תפיסה של האדרה לגבי המלחמה. לפתע כשראו את הגופות, הסתכלו על זה בצורה אחרת .(תמונת הקרב מגטיסבורג- תצלום לא מבויים אך מוטה, רואים גופות קרובות שעליהן הפוקוס, שמסמלות את ההפסד, ומאחור פרשים על סוסים בלי פוקוס- סמל לניצחון. תמונת הגופה- טוענים שזה צילום מבוים, שהוא שם נשק ליד גופת חייל מת שאותה העביר משדה הקרב. לידו נכתבו הגיגים על מוות בקרב ללא קבורה.)
מלחמת האזרחים האמריקאית- המלחמה אליה שלח אלכסנדר גארדנר צלמים לתיעוד המלחמה. מלחמת הצפון בדרום.  צילומי המלחמה זיעזעו את האנשים מכיוון שהייתה להם תפיסה של האדרה לגבי המלחמה. לפתע כשראו את הגופות, הסתכלו על זה בצורה אחרת.

אריך סולומון- צילם באירופה בתקופה בין מלחמות עולם. מסמל את תחילת הצילום העיתונאי (פוטוג'ורנליזם). בתקופה זו הייתה פריחה של צילומי אילוסטרציה וצבע במגזינים. הוא השתמש במצלמה קטנה והיה מתגנב למקומות בהם התרחשו ועידות של פוליטיקאים, בהם לא היה נהוג לצלם. הוא צילם בחשאי – צילום חדשותי, תאורה טבעית. התצלומים המחישו את האווירה הכללית והציגו את המשתתפים בהיסח הדעת. הם פורסמו בעיתון.
ניוז פוטוגרפי- צילום  חדשותי. מיוחס לצלם אריק סלומון, צלם גרמני שסימן את התחלת הפוטוג'ורנליזם. הוא צילם בתנאי אור מאוד נמוכים, צילומים של מקומות שהקהל לא יכול היה להיכנס אליו כמו ישיבות ממשלה ובתי משפט. צילומים אלו פורסמו בעיתונים.
פיקצ'ר סטורי- כתבה מצולמת. הייתה רצף תצלומים עם מעט מילים, שמשכו את האנשים שרצו להסתכל על כותרות גדולות. מעין סיפור בתמונות. הכיתוב משרת את התמונות ולא להפך. היה בעיקר בתקופה בין מלחמת העולם ה-I ל-II, כשהחלו להתפתח המצלמות הקטנות, מה שאפשר צילום חופשי בקרבות המלחמה. פורסמו גם סיפורים על אנשים, אירועים. הושפע מהקולנוע- הרצון ליצור משהו קליפי. עם התפתחות הטלויזיה החשיבות של כתבות מסוג זה במגזינים דעכה.
*תצלום ניוז הראשון שפורסם בעיתון- המעצר של המתנקש במשפחת המלוכה האוסטרוהונגרית.


מושגים בצילום

No comments:

Post a Comment