Tuesday, August 30, 2011

היסטוריה של אמצעי התקשורת: המצאת הדפוס



רקע- כאשר הכנסיה חסמה את התפתחות התקשורת, היא חסמה דבר נוסף חשוב- התפתחות ההשכלה.
הכנסיה יושבת כל כמה צירים מרכזיים, מה שפועל לטובתה ולרעתה.
הדפוס הומצא במהלך המאה ה-15 ונקלט במחצית השניה של המאה. לדפוס חשיבות טכנית רבה, עזרה בעליית ההשכלה, פחות צורך במעתיקים. הדפוס עוזר בהעברת אינפורמציה מהירה.
השפעות נוספות:
* מבחינה אינטלקטואלית- התרחבות ההשכלה. בעוד שבעבר היה ניתן לקבל מידע רק דרך מעתיקי הכנסיה, הרי שלאחר המצאת הדפוס יש אמצעים טכנולוגיים המאפשרים לרעיונות נוספים לצוף (כגון-לותר).
- השפעת הדפוס היא לטווח הרחוק.
* השינוי הגדול מתחיל בכנסיה. אל הכנסיה מגיעים אנשים כדי ללמוד. החל מהמאה ה-12 ליד הכנסיה מוקמים בתי-ספר ואונ'- ההשכלה מתרחבת, והכנסיה לא היתה ערה לכך שההשכלה שהם מפתחים לימים תשים להם רגל.
* בצד הטכני יש תחושת התקדמות- הליכה לאפיק נוסף של הפצת ידע. ההתקדמות במערב איטית לעומת סין.
בסין בסביבות המאה לספירה  כבר מפיקים נייר, עוקבים אחר פעילות הדבורים ומגלים (חומר רך- הופך לקשה ולהיפך)- הסינים מגלים שניתן לעשות מעץ ומים עיסה דביקה- מייבשים ותולים לייבוש.
בשנת 700 לספירה- ממציאים את "חותמת העץ הרחבה" בסין- גילוף הפוך בעץ. לאחמ"כ ממציאים גילוף של אותיות ואז מרכיבים מילה- א/ב/ג/ד. [המערב בפיגור יחסית לסין].
*האירופים יכלו לשמוע על המצאת הנייר/ הדפוס של הסינים, כיוון שהם הגיעו קודם לכן לסין, אך בכל זאת הם לא הצליחו לרכוש את הרעיון האינטלקטואלי החדש. האבולוציה המחשבתית עוד לא גרמה להם להבין- שכדאי להם מלבד רכישת סחורות מהמזרח לרכוש גם רעיונות. [במאה ה-13 מגיע מרקו פולו לסין ובכל זאת לא מעביר את רעיונות החותמת].
בשנת 1313- הסינים מצליחים לפתח את חותמות הכתב הפרטניות- לכל אות יש חותמת (עד אז החותמת היתה של משפט או מס' מילים). לאחר מס' שנים הם הפכו את החותמת למתכת (קודם היא היתה מעץ) וכך ניתן היה לשנות צבע (חותמת מעץ לא מאפשרת זאת).
אירופה-  לכנסיה לא היה אינטרס להפיץ את הנייר ופיתוחים איטלקטואליים נוספים, ולכן הם האיטו את קצב הפיתוח באירופה.
באירופה ממציא הדפוס הוא יוהן גוטנברג- 1452/3, שפעל באיזור הריין- גרמניה, הוא לא ידע על המתרחש בסין.
גוטנברג, נולד בוף המאה ה-14, אביו עבד במטבעה. גוטנברג למד עבודות צורפות ומתכות, אין הרבה פרטים עליו. היו לו חובות רבים, למשפחתו היה מרתף יין בעל הכנסה אך משום שעסק בהמצאות, לא היו לא הרבה הכנסות. (זו גם הסיבה לחובות). בשנת 1436 הוא ערך ניסויים בדפוס ורק ב-1952 המציא אותו. [הדפוס היה ממתכת ישר עם אותיות פרטניות]. הניסוי הראשון שלו היה הדפסת בתנ"ך ב-150 עותקים על דפי פוליו 42 שורות בכל עמוד.
לגוטנברג היו נושים, אחד מנושיו היה יוהן פאסט שאמר לו כי הוא ישלם על חובותיו בתמורה להמצאה. זו הסיבה שבמשך 300 שנה ההמצאה שוייכה לנושה פאסט. רק לאחר 300 שנה התבררה האמת. גוטנברג נפטר ב-1948 ממורמר, המצאתו שינתה את פני העולם.
ב- 1465 (12 שנה לאחר המצאת הדפוס), מתחילות לעלות שאלות- מי בעל הזכויות? האם בעל הדפוס? האם הממציא? [העניין הוא קנייני]. שאלת הזכויות היתה קריטית באותם הימים. במקור יש ממציא ויש אדם שנותן את הכסף לממן זאת. המפיץ- הוא הבעלים של הפטנט. כלומר, המדפיס היה בעל זכויות על ספרים שהוא מדפיס.
בצרפת- הצרפתים העבירו את הזכויות ליוצר. כעסור 100 שנה כל העולם המערבי הגיע להבנה כי שבעל הזכויות הוא היוצר, ובעל בית הדפוס הוא איש טכנולוגי.
ב-100 השנים הראשונות של הדפוס העבודה היתה ידנית פרמיטיבית, רק לאחמ"כ עברו למכונות. [המכבש ה-1 הוא לחידה ישרה, המכבש ה-2 הדפסה ע"י גלגול, היום זה נעשה ע"י גליל].
המצאת הדפוס חשובה לא התור טכנולוגיה בפני עצמה, אלא כזו שתשבור את מונופול הכנסיה בהפצת הידע. הכנסיה כבר לא יכולה לגנוז ספרים ולהחליט מי יקרא מה.
"זכות הציבור לדעת"- יחליף את מונופול הכנסיה, אי אפשר לחסוך בחומרים בעקבות הדפוס. נעלם ה-index.
מרתין לותר - הרפורמציה - מפיץ רעיון חדש, אשר מופץ במהירות בצפון אירופה בזכות הדפוס. היות ואין הרבה יודעי קרוא וכתוב, כיצד ההדפסה משנה עולמות? לותר בהתחלה תולה מודעות שלו על לוחות מודעות- מייצר התעניינות. כך אנשים מנסים ללמוד קרוא וכתוב. לאחמ"כ יצרו גלופות של התיזות שלו ומדפיסים. אנשים עמדו והפיצו בקריאה. התורה שלו מופצת לאזורים רבים. לותר פועל כ- 200 ק"מ מאזור של גוטנברג (ולא במיקרה). הרעיון של לותר הוא לשיפור מצב הכנסיה, טוען שהכנסיה צריכה לשפר את דרכיה, כך שהתפילות ינשאו בשפה הלאומית ולא בלטינית, הוא פועל לתרגום כתבי הקודש ולשפות שונות וכ"ו. למה טענות לותר נקלטו? היואנשים שהתחנכו בכנסיה אך הם מבקרים אותה משלב מוקדם. הם היו משכילים וחלקם פיתחו רעיונות חדשים, הם מחפשים דרך שונה מדרך הכנסיה (לדוג': במאה ה-12 הרנסנס הקטן ואז הרנסנס- התחלה חדשה).  במאה ה-16 כאשר לותר מגיע החברה מוכנה לקבל רעיון אלטרנטיבי. [רעיון הדפוס= רעיון מחאה].
עד המאה ה-17 רוב החומרים שהודפסו היו כתבי קודש/ פרשנויות לכתבי קודש/ סיפור חיי הקדושים, כלומר החברה המשיכה להיות דתית, ופעלה בנושאי הפצת הדת ולא בכיוונים אחרים.
כאשר ההדפסה החלה באירופה, היא התפזרה במהירות. קיימים אמצעים טכנולוגיים להפצת ידע, קיימת נכונות בקבלת רעיונות חדשים, אך עדיין יש יותר קהל שומע מקורא- בעיה גדולה. בזכות הדפוס נוצר קשר עם החברה, כלומר התקשורת יוצרת חברה. [הרעיון של לותר מתפשט בכל אירופה]. רעיונות חברתיים מתפשטים בזכות התקשורת. הטכנ' עושה פעולה חברתית מרחיקת לכת. בשילוב שבין גוטנברג ולותר (הרעיון והטכ') אנו יכולים לזהות מס' מאפיינים שמלווים את התקשורת והחברה עד היום:
1. קיימת אפשרות לחשיבה אלטרנטיבית- אם עד אז בכל החברות היה עולם דתי (יוון- אלים, איטליה-כנסיה), מאז השילוב הזה מגלים שאפשר לחשוב בשונה מהחשיבה הדתית המקובלת
2. תחום טכנ'- נוצרה תשתית לחופש הבעת דיעה והפצת רעיון. מותר לפרש כתבי קודש, וזה לא ניתן עוד בידי כהני הדת. לפיכך כל אדם יכול להביע את תפיסת עולמו= ריבוי דיעות.
3. לותר דורש שהתפילה תתבצע בשפה המקומית ומצליח, הוא חושף את בעיית מוגבלות השפה ודורש לתרגמה.
4. לותר קרא להצטיינות האדם הבודד בעולם הזה, ולא רק בעולם הבא. היה לו רעיון המותיר הצלחה כלכלית והדפוס נתן לו תוקף לכך, היה ניתן לקיים מסחר ולעשות כסף. הטכנ' והדפוס יוצרים אופציה לסחר שאינו סחר חליפין.
יש פתחים לחשיבה אחרת. עם כל ההתפתחויות הללו, ארופה יוצאת החוצה ושולחת את קולומבוס לאמריקה. אך המפגש עם אמריקה לא יצר אף הוא העברת רעיונות. הם מביאים מאמריקה דברים חומריים (מחלות, עבדים, סחורות), אך למרות ההתפתחות שלהם הם עדיין לא מעבירים רעיונות.
לסיכום- המשמעות של המצאת הדפוס:
1. יש חיבור בין החברה והתקשורת- החיבור הולך ומעמיק (למשל עיתוני קיר).
2. טכנ' הדפוס מאפשרת לרוב הקהל להכיר רעיונות חדשים.
3. מפעל התרגום של לותר- אפשר להעביר חומר ממקום למקום ע"י התרגום.
4. פיתוח חשיבה רציונלית- חשיבה זו מאפשרת ביקורת ומחאה על דרכי הכנסיה. במאה ה-17-18 והלך ארופה עוברת תהליך מהותי של חילון (אנשים מבינים שאין אמת אחת).
5. יש דפוס ותפקיד מספר- הסיפורים מוקראים מהנייר ולא ע"י זכירה בע"פ.
6. המוצר העתידי של העיתון- שעומד להתפתח במאה ה- 18-17 וישפיע באופן משמעותי על החברה. 





1 comment:

  1. הסינים היו אבן דרך בפיתוח המודרני ואפשר ללמוד על זה ועל דברים חשובים בטיול מאורגן לסין

    ReplyDelete