Tuesday, August 30, 2011

מושגים בצילום: צילום נוף


צילום נוף
תקופה 1:
וויאג' פיקצ'ורסק, - מסעות הציירים בצרפת- שלחו ציירים לצייר ולתעד נכסים ואתרים הסטוריים. בעקבות כך נשלחו גם צלמים לעשות זאת- לצלם מבנים הסטוריים וארכיאולוגיים בצרפת על מנת להנציח- מסעות אלו נקראו מישן הליוגרפיקס.  עניין את הצלמים האווירה, הקיצוניות בין אור לצל. צילומם היה מאוד חד ונתן הרבה פרטים שהעין לא תפסה.

גוסטב לה גריי ומקסים דוקמפ- צלמי נוף הקשורים למסעות הצלמים בצרפת (Missions Heliographiques) שיצאו לצלם אתרי ארכיאולוגיה לוועדה הלאומית להנצחת אתרים היסטוריים. יצאו למצרים וצילמו שם את האתרים הארכיאולוגיים. עניינה אותם האווירה, מצבי הקיצוניות בין הצל לאור, ידועה אחת מתמונותיו של לה גריי שהתאפיינה בחשיפה ארוכה וחצובה של מצלמה נתפסה לו בעין העדשה. לה גריי- צילם תמונות נוף ריקות מאדם. דוקמפ- צילם אתרים ארכיאולוגיים במצרים, ריקים או אם אדם אחד המעיד עם גודל המבנה.

פיקצ'ורסק- הסגנון הציורי. מונח המגדיר סוג של ציור אמנותי. במקום שציירים יציירו מהדמיון, הם החלו לצאת לטבע לצייר, רצו להסתכל על דברים לא סימטריים, ולהסתכל על דברים שנכחדים ונעלמים. קטגוריה שהגדירה את העיר כמשהו יפה והשפיעה על צלמי הנוף בכך שהלכו לצלם את הנוף, שמצד אחד האדם היה אחראי להריסתו ומצד שני יצר משהו יפה. מציאת יופי בחיי היומיום. צילומם היה מאוד חד ונתן הרבה פרטים שהעין לא תפסה. הציירים טענו שצריך לצייר אמנות ולא לצייר אותה, מה שהתנגש עם העובדה שהצילומים היו נורא חדים והיה קשה ליצור בהם אווירה. רצון להסתכל על דברים לא סימטריים, נכחדים, כיעור כדבר יפה, טבע מקומי, סביבה קרובה).




תקופה 2:
טימותי אוסולובן- צילם את נופי ארה"ב צילום השממה האמריקאית- לפני ההתיישבות. ניסה לתפוס את הנוף ללא אדם. צילם שממה לא נגועה, הגורמת לאדם לחוש קטן מול הנשגבות שלה ורצון לכבוש את השממה הלא נגועה הזו. אסטטיזציה של הנוף- הפיכת הנוף לאסטטי. אנשים הוקסמו מהיופי של הטבע ולכן רצו ללמו.

הנשגב- מושג באסטטיקה  המציין איכות של גדולה מבחינה פיזית, מוסרית, אינטלקטואלית מטפיזית  או אמנותית. זו גדולה שלא ניתנת להשוואה, לחישוב או חיקוי. הנשגב מפגיש בין האדם לנוף, וגורם לו להבין שיש משהו נעלה ונשגב ממנו, משהו שאין ביכולתו לחקות. (האדם הקטן מול הטבע הגדול, האדם חשוב בשל היותו בתוך כל הטבע הנשגב הזה. האדם נמצא בעולם שלא בהכרח נברא בשבילו ולא תמיד מתאים לדרישותיו.) הטבע הוא משהו עמיד וחסין שלא אנחנו בראנו).

אנזל אדמס- צלם אמריקאי שדגל בשימור הטבע, השתייך לקבוצת F64 - צלמים שצילמו עם צמצם קטן במיוחד שאפשר חדות רבה. צילם בעזרת שיטת האזורים- ניתן לדעת ולתכנן מראש איך תיראה התמונה - הגוונים. צילם שמורות טבע ופארקים עצומים שאיש אינו נוגע- שמשמרים. צילומיו היו בשחור לבן אך בעלי עומק וחדות רבה. למשל- התצלום של פארק יוסמיטי.

תקופה 3:
צילום מקום ביחס לסביבה- שילוב שכונות מגורים וטבע.

רוברט אדמס- הרבה לצלם את החיבור בין הנוף והשממה האמריקאית לבין הבנייה, בעיקר באזורי הפרברים. למשל- תמונה של מסך קולנוע דרייב אין על רקע שמיים גדולים עץ ובית קטן, תמונות נוף אורבאני אך של פרברים ולא של עיר.

תקופה 4:
צילום פוליטי ואקטיביסטי- מודעות לעובדה שמצלמים כדי להשפיע. נוף שנהרס על ידי האדם.

ג'ון פול- צילם תחנות כוח מזהמות כדי להראות את ההשפעה של הזיהום. רואים עשן שיוצא מהארובות שמודגש באמצעות אור אחורי.

ריצ'רד מזרח- צילם במדבריות בנוואדה  את הנזקים שצבא ארה"ב עשה שם- איזור שהופצץ על ידי חיל האויר באימונים. מראה כמה הנזק לטבע נורא, אך גם את הצורות היפות שיצרו הפצצות.
מתקשר למושג השממה אמריקאית- הבעת עמדה פוליטית. צילם בכמה פרקים, ובכל אחד הראה איך האדם נכנס לאט לאט לתוך המדבר ,משפיע על הטבע והורס את היופי הטבעי שלו.

ג'ואל סטרנפלד-צילם נוף "אמצעי"- גם טבע וגם עיר. לא נוף פראי אך גם לא עירוני. למשל-  תמונת שריפה בתוך הרבה ירוק, תמונת עמוד כדורסל בתוך פרבר, אנשים מול נוף מגוריהם, עובדים מול נוף עבודתם- למשל סופרמרקט. גבעה בפרברים עליה רואים בתים אמיתיים, מול בתים קנים שילדים בונים בחול.

פוטוגרפי אנד אקולוג'י- המצלמה אפשרה פרזנטציה של המציאות באופן חדש ואובייקטיבי. צילום הנוף אפשר זאת מכיוון שהמצלמה עמדה חשיפה ארוכה ולרוב ללא התערבות של הצלם, מה שאפשר לחוקרים לחקור את העבר. פן נוסף הוא שאנשים אהבו לצאת למסעות בעולם, ומי שלא יכל, אהב להסתכל על התצלומים.




מושגים בצילום

No comments:

Post a Comment