סיכומים בתנ"ך: מושגים ומיומנויות בהקשר לנושא ספורי הראשית : בראשית א-יא.
המושג
|
מה ידוע לי על המושג
|
דוגמאות מתוך החומר, ציון מראה מקום.
|
1. מיתוס
|
מילה יוונית שפירושה סיפור. משמעותה הרחבה יותר
מציינת סיפור אגדתי מכונן שעמים מספרים כדי להתמודד עם בעיות קיומיות מרכזיות.
|
מיתוס הבריאה הבבלי:"אנומה אליש",
"עלילות גלגמש",
מיתוס מרד הים.
|
2. מיתולוגיה
|
אוסף של סיפורי מיתוס, סיפורים העוסקים בחיי האלים
מוצאם מלחמותיהם וגבורותיהם. מיתוסים רבים של המזרח הקדום עוסקים בנושאים דומים
כגון: בריאת העולם, בריאת האדם,גן עדן,סיפור המבול. לאלים בסיפורים אלה התנהגות
אנושית.
|
ראה עמודה שלעיל.
|
3.מיתוס מרד הים
|
במיתוסים של עמי הסביבה נזכר סיפור על מרד של אל
הים-רהב ומפלצות האוקינוס (נחש ,תנין,לויתן) נגד האל בעל בראשית הבריאה.
|
המקרא מציג שתי עמדות שונות: 1. התנגדות
למיתוסמרד הים באלוהים באמצעות הצגת מפלצות הים כחיות לא מאיימות למשל:
בראשית א',2 ,21.ג',1. תהילים ק"ד,26.
2. אימוץ תמונות מהמיתוס כדי לפאר את ה'. ישעיה
נ"א 9-10.
|
4. דה- מיתולוגיזציה,
שלילת המיתוס/ הסתייגות/ דחייה
|
ויכוח של המספר המקראי עם אמונות ודעות שרווחו
במזרח הקדום. לרוב מתווכח המספר המקראי באופן עקיף עם המיתולוגיה.
|
ראה עמודה שלעיל, ראה גם בראשית א',3, 9, 14,
26-28 . בראשית ב'-ג' במקרא גן עדן נועד לאדם ולא לאלים. בראשית ו' 1-4,
ט'12-17,
|
5. מדרש שם
|
סיפור שתפקידו להסביר שם אדם או שם מקום.
|
בראשית ב',23. ג',20. ד',1, 26. ו',9.
|
6. סיפור אטיולוגי
|
סיפור שבא להסביר תופעה קיימת.
|
בראשית ב',24. ג' . ד' 17-22. ו' 1-4. ט' 12-17,
24-25. יא' 1-9.
|
7. מונותאיזם
|
אמונת היחוד, אמונה באל אחד טרנסנדנטי הבורא היחיד
והשליט ביקום כולו.
|
כל עלילות הראשית, בניגוד לתפיסה האלילית
(המיתוסים של המזרח הקדום). למשל האל הבורא היחיד בבראשית א' , ישעיה מ' 12-14,
ישעיה נא 9-10.
|
8. פוליתאיזם
|
אמונה בקיומם של אלים רבים, השולטים יחד בעולם
כשכל אל מפעיל תחום בכוחות הטבע או בחיי האדם.
|
"אנומה אליש"- מיתוס הבריאה הבבלי, "עלילות
גלגמש" .
|
9. ערוב תחומים
|
ערוב בין העולם האנושי והאלוהי.
|
במיתוס הבריאה הבבלי האדם נוצר מדם האל,
אותנפשיתים מקבילו של נח הוא אדם שהופך
לאל. בבראשית ו'1-4, בני האלוהים-מלאכים מזדווגים עם בנות האדם.
|
10.הפרדת תחומים
|
במקרא רווחת התפיסה כי יש הפרדה בין העולם האנושי
לאלוהי.
|
האדם נברא בצלם האל אך לא מחומרים שמרכיבים את
האל. לכן האדם אינו מבין את האל.
|
11.הרמוניה
|
התאמה, מזיגה בין חלקים שונים שיוצרת איזון
ושלמות.
|
התאמה הרמונית בין ימי הבריאה, בראשית א'.
ההרמוניה שמאפיינת את חיי האדם בגן עדן ביחסיו עם האלוהים, האישה, החיות והטבע,
בראשית ב-ג.
|
12."מידה כנגד מידה"
|
עקרון ענישה לפיו החוטא נענש בהתאם למעשיו.
לפי עיקרון ענישה זה ימצא היבט משותף לחטא ולעונש.
|
בראשית ג' : לנחש פס' 14-15, לאישה פס' 16,לאדם
פס' 17-19.קין ד' 11. דור המבול ו' 13.ט'6. יא 1-9.
|
13. מבנה כיאסטי
|
מבנה מצולב שמדגיש רעיונות .
|
בראשית ג'11-19, ד'1-5, 10-11, ט' 6. יא 1-9,
|
14. תקבולת
|
מאפיין סגנוני שבו שתי צלעות או יותר מקיימות
ביניהן קשר של הקבלה תוכני ורעיוני.
|
שירת למך ד' 23-24, ישעיה נא-10. תהילים קד. ישעיה
נא 10, בראשית ט 6. תהילים קד.
|
15. מילה מנחה
|
מילה או שורש החוזרים ביחידת טקסט, החזרה מדגישה
מסרים ורעיונות המופיעים בטקסט.
|
למשל המילה אדם אדמה החוזרת בבראשית ב-ג. השורש
שחת בבראשית ו'. המילים שפה ,הבה, ויפץ, בנה, בראשית יא 1-9.
|
No comments:
Post a Comment