סיכום בתנ"ך: דברים ו' 4 – 14 – "קריאת שמע"
הפסוקים 4 –
9 של דברים פרק ו' בפרק נקראים במסורת היהודית "קריאת שמע". הם אינם מהווים חוק
בפני עצמו, אלא באים לתאר את מהות האמונה הטהורה ב – ה' והאמצעים להשרשתה בקרב כל
העם לדורותיו, ובקרב כל פרט בנפרד. זוהי אולי גם הסיבה שהדברים נאמרים בלשון יחיד
ובלשון רבים גם יחד.
זהו בעצם
הקטע היסודי בתפילה. איתו פותחים את הבוקר, ואיתו הולכים לישון ("קריאת שמע
על המיטה"), הוא נאמר בכל אחת מתפילות היום, לפני "תפילת העמידה"
(תפילת שמונה-עשרה), הוא שגור ורהוט על פיו של כל יהודי דתי, וההבדל בין תינוק
לילד הוא בידיעה על-פה של קריאת שמע.
"קריאת
שמע" מכילה שלוש פרשיות מהתורה: דברים, ו' 4 – 9, י"א 13 – 21 במדבר,
ט"ו 37 - 41 .
הדרישה
לאהבת האל: "ואהבת את ה' אלוהיך.." נמצאת אך ורק בספר דברים.
האותיות ע'
ו – ד' בפסוק 4 גדולות משאר האותיות בטקסט, והן נקראות "אותיות
רבתי". ההסבר המקובל לחריגה זו: שתי האותיות מצטרפות יחד למילה
"עד" – כל אדם מישראל היה עד למעמד הר-סיני, והוא מתחייב בברית שנכרתה.
הסבר נוסף: אם כל העם יקיימו את הנאמר, יתקיים העם בארץ ישראל לעד.
תפילין
ומזוזה - את
הנאמר בדברים ו', פס' 8 – 9 ניתן לראות כמטאפורה, ואילו חז"ל למדו מכאן שתי מצוות
מעשיות חשובות ביותר. מפס' 8 נלמדה מצוות התפילין, ואילו מפס' 9 נלמדה מצוות
המזוזה: על כל משקוף של בית, וכן על המשקוף בכל חדר, המשמש למגורים או שינה, יש
לקבוע מזוזה.
יהודים
רבים מייחסים למזוזה סגולות מאגיות, ואסונות רבים, כמו תאונות דרכים, פיגועים
וכו', מיוחסים למזוזה שאינה כשרה. המנהג לנשק את המזוזה הובא על-ידי יהדות צפון
אפריקה, ולא היה קיים באשכנז.
בהמשך מזהיר משה את העם כי כאשר יגיעו
לארץ ויראו את השפע ברב שקיבלו מן האל, בלא שטרחו בכך, אסור להם לשכוח כי כל הטוב
הזה בא להם מידי אלוהים. רק אותו יש לעבוד ואסור בתכלית האיסור לעבוד את האלילים
הזרים, כי העונש על מעשה זה יהיה השמדה וחורבן.
No comments:
Post a Comment