סיכומים בתנ"ך: בראשית ג' –
מושגים ומיומנויות
המושג
והמיומנות
|
מה ידוע לי על המושג או
המיומנות
|
דוגמאות מתוך החומר
|
דמיתולוגיזציה
|
שלילה/ הסתייגות,התרחקותמהמיתוס
|
ראשית פרק ג 1 :הנחש מוצג
כבע"ח ולא מפלצת מהמיתוס המורדת באל הבורא
|
השוואה
|
השוואה (דומה ושונה ) בין
טקסטים
|
האיסור- בראשית ב'16-17 מול
החזרה על האיסור בראשית ג' 1-5
|
שאלה רטורית
|
שאלה שהתשובה עליהמובנת מאליה
|
בראשית ג' 9 "איכה"
|
הגשמה/האנשה
|
תיאור אלהים כבעלתכונות אדם
|
בראשית ג' 8:"וישמעו את
קול ה' אלהים מתהלך בגן"
|
מבנה כיאסטי
|
מבנה מצטלב – בסדר הפוך
|
בראשית ג'11-19 :סדר השאלות
מול סדר העונשים (אדם, אישה, נחש)
|
מידה כנגד מידה
|
העונש בנושא המעשה, החטא
|
בראשית
ג' 1-5,14-19: החטא והעונשים לנחש, לאישה ולאדם
|
מדרש שם
|
הסבר לשם של אדם/מקום בכתובים
|
בראשית ג' 20 : מדרש השם
לחוה: "כי היא היתה אם כל חי"
|
מילה מנחה
|
מילה החוזרת בטקסט לשם הדגשת
רעיון
|
השרש – אכל:בראשית ג' 1-3,
5-6, 11-14, 17-19
|
יסוד אטיולוגי
|
סיפור המסביר תופעה מסוימת
|
בראשית ג'14-15-יחסי האיבה
בין בני האדם לנחשבראשית ג'16- כאבי הלידה ותלות האישה בבעלה בראשית ג'17-19 עבודה קשה
כדי לפרנס את המשפחה
|
מיתוס
|
סיפור על חיי האלים
|
עלילת גלגמש – ניסיון לרכוש
חיי נצח (עץ החיים – בראשית ג' 22)
|
השוואה: היחס אל עבודת האדמה
בראשית ג' 17- 19
|
תהלים ק"ד 14-15
|
-
עבודת האדם מיגעת וכרוכה בעצב , סבל
"בעצבון
תאכלנה" בזעת אפיך"...
- האדם רואה תמורה
מעטה בעמלו למרות
המאמץ הרב "וקוץ
ודרדר תצמיח לך"
|
-תהליך עבודת האדמה לא כרוך בסבל
ותוצרתה
מביאה שמחה "ויין ישמח ..
-
התמורה בעבודת האדם רבה"להוציא
לחם מן הארץ"
|
השוואה
- הבריאה
תהילים ק"ד 27-30
|
|
בריאה חד פעמית
|
"ותחדש פני האדמה"-בריאה תמידית-מחזורית
|
יצירת האדם מעפר
|
חסדי האל כלפי כל ברואיו.
גם בע"ח נוצרו מעפר ואליו ישובו
|
בריאה ונתינת חיים
|
מדובר גם על המוות כי רואים בחיים
ובמוות הרמוניה ומחזוריות
|
-
סגנון ספרותי- סיפור
|
- סגנון ספרותי- שירה
|
No comments:
Post a Comment