סיכומים בתנ"ך: דיני ההגנה על החלשים - טבלה מסכמת
מתוך: סיכומים בתנ"ך - חוק וחברה במקרא
|
שמות: כ"ב 20 – 23
|
דברים: כ"ד 17 - 18
|
החוק
|
וְגֵר לֹא תוֹנֶה,
וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ: כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם
בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. כָּל-אַלְמָנָה וְיָתוֹם
לֹא תְעַנּוּן.
|
יז לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר יָתוֹם;
וְלֹא תַחֲבֹל בֶּגֶד
אַלְמָנָה.
|
במי עוסק החוק ?
|
הגר,היתום והאלמנה
|
גר,יתום ואלמנה
|
הסיבות לקשיים
שלהם
|
חסרי הגנה/מפרנס/ נחלה
|
חסרי הגנה/מפרנס/ נחלה
|
משמעות החוק
|
איסור ניצול והונאה
אסור לרמות את החלשים.
|
איסור עיוות המשפט
וניצול החלש
|
מי נדרש לסייע לחלשים?
|
המחוקק פונה אל כלל ישראל בדרישה להימנע מלפגוע בעניים .
על כן החוק כתוב בלשון נוכח .
|
המחוקק פונה אל כלל ישראל בדרישה להימנע מלפגוע בעניים .
על כן החוק כתוב בלשון נוכח .
|
נימוקים למתן
יחס הוגן לחלש
|
כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם
נימוק מוסרי – הגר הוא יסוד חלש
בחברה ויש לעזור לו.
נימוק היסטורי– עם ישראל סבל בהיותו גר במצרים ולכן צריך להזדהות
עם סבלם של הגרים ולהתחשב בהם. בביטוי זה יש נימה של אזהרה כלפי עם ישראל: כפי שה' הציל את
בני ישראל מיד המצרים ששעבדו אותם, כך ה' יציל את הגרים מיד הפוגעים בהם – לכן
יש פה גם פנייה אל המצפון וגם איום
בעונש.
|
יחוְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּמִצְרַיִם, וַיִּפְדְּךָ יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם;
עַל-כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה.
|
אזהרה:
העונש למפר החוק
|
מי שיגרום סבל לחלש ייענש עפ"י עקרון מידה כנגד מידה:
אִם-עַנֵּה תְעַנֶּה, אֹתוֹ--כִּי אִם-צָעֹק
יִצְעַק אֵלַי, שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ. וְחָרָה אַפִּי, וְהָרַגְתִּי
אֶתְכֶם בֶּחָרֶב; וְהָיוּ נְשֵׁיכֶם אַלְמָנוֹת, וּבְנֵיכֶם יְתֹמִים.
|
|
No comments:
Post a Comment