פתיחה – האדם
והליברליזם עד להתגבשות גישת השמרנות:
·
הקשר בין מוסר לפוליטיקה (פטנאם ומקיו ואלי)
·
האם יש זהות לאדם כאדם,
·
הפרויקט של אנשי האמנה החברתית והזכויות החברתיות:
-
דיברו על האוטונומיה של האדם => במובן הפוליטי ובמובן הזהותי.
-
התבונה כמייחדת את האדם: התבונה היא המקור להסבר הפעולה. יש ייחוס
לתבונה במובן אוניברסאלי. אוניברסאליות של התבונה: הנחנו שיש תבונה מסוימת לאדם
שלאורה אנחנו יכולים לחקור התנהגות פוליטית.
·
קדם-בגרות: האדם נתפס כאדם שאינו יכול להשתמש בשכלו באופן אוטונומי,
אלא רק בעזרת גורמים אחרים שמשפיעים על עיצוב תבונתו. אנשי הזכויות הטבעיות,
מדברים על מעבר לבגרות: הבגרות היא השתחררות מהכבלים הפסיכולוגים – מהפחד מהשטן,
מהרע, מהאלוהים, מאמונות מיסטיות וכו', כל מה שאינו תבוני – ומתן אוטונומיה
לתבונה.
·
הרעיון של השתחררות האדם מכבליו: הוא רעיון מכונן לאורך כל המחשבה
המדינית.
-
במאה ה-17 ו-18 האדם משתחרר מאמונות, ויש אוטונומיה לתבונה.
-
במאה ה-20, הפאשיזם משחרר את האדם מהתבונה, ונותן אוטונומיה
לאינסטינקט הרגשי של השייכות (לאומה, למדינה וכו').
·
אנשי הזכויות הטבעיות (הובס, לוק, הפדרליסט וכו') - כליברליזם: איך משחררים את האדם? אם ניצור מסגרת פוליטית
נכונה נשחרר את האדם מהתפיסות שלו: עד היום האדם בתוך מוסדות הדת, הרעיון הוא
לגרום לאדם לחיות במסגרות פוליטיות המחייבות אותו להיות אוטונומי, הוא ממיילא יעשה
אוטונומי. המטרה היא האזרח.
·
אנגליה וארה"ב => הריבונות תיצור את האוטונומיה והחירות. צרפת
=> החופש מדת יצור את האוטונומיה.
·
הליברליזם: זה יקח אותנו לחופש.
·
השמרנות: כנגד הליברליזם של
אנשי , צמחה השמרנות שאמרה שזה מאוד מסוכן (ולא כמו הפאשיזם שאמר שהליברליזם זה
טעות פטאלית וצריך לכוון את האדם לכוון אחר, לשחרר אותו מהתבונה).
·
אדמונד ברק כמייצג התפיסה השמרנית: היום משפיעה על הרפובליקאים
בארה"ב. אידיאולוגיה חשובה המייצגת את כל העולם המערבי.
אדמונד ברק – רק
היסטורי
·
נולד ב1929 נפטר ב19
·
היה אנגלי במקור, נולד באירלנד, חזר לבריטניה.
·
קתולי (אנקדוטה: הקתולים
נוטים להיות יותר שמרנים מהפרוטסטנטים).
·
כשהיה בן 36 נבחר להיות חבר פרלמנט בבריטניה.
·
נשא נאום תמיכה במהפכה האמריקאית בבריטניה.
·
כתב הרבה מסות: לדוג' "מחשבות על המהפכה הצרפתית"
·
כוריוז: הקים תא סטודנטים בדבלין שעשה דיבייטים.
·
נצרך לשאלה: האם חבר פרלמנט הוא שליח או נציג?
-
עד לנאומו חברי הפרלמנט תפסו עצמם ככאלו שנושאים וממייצגים את דעת
הציבור באופן מוחלט.
-
נאום חשוב ששינה את תפיסת חברי הפרלמנט => למרות שהנציג מחויב
לבוחריו, הוא חייב לכם את דעתו האמיתית. הוא חייב להציג ולהגיד ולפעול על פי דעתו
האמיתית, גם אם הדבר סותר את מה שחשב קודם.
-
קיבל ביקורת שהתפיסה אליטיסטית ופטרנליסטית. בפועל, זהו התפיסה
הרווחת.
-
המימד האליטיסטי שמובא כאן, יבוא גם לידי ביטוי בגישתו השמרנית.
·
התמיכה במהפכה האמריקאית:
-
טענתו: השלטון הבריטי ניסה להלחם לשוא בשינוי היסטורי. היא מוצדקת כי
מי שינסה לזרום נגד ההיסטוריה הם השלטון הבריטי.
-
הגות השמרנית: ההיסטוריה צריכה להתנהל ללא התנגדויות, ולכן לכאורה הוא
אינו מהפכן.
-
הניסיון של הכתר הבריטי לכפות עצמו על המתיישבים נוגד את עקרונות
הטבע, ועקרונות ההיסטוריה.
·
ההתנגדות העזה למהפכה הצרפתית:
-
טענתו: אולי היו צריכים להיות שינויים במלוכנות הצרפתית, אך בשום פנים
לא לעשות מהפכה.
-
המהפכה היא מנוגדת להיסטוריה: הצרפתים החליפו לחלוטין את כל סדרי
השלטון והעלו רפובליקה במקום מלוכנות.
-
ריצ'רד פרייס נשא נאום על תמיכה במהפכה וברק אחרי 3 חודשים ב(פברואר
1790) כתב ספר המתנגד למהפכה הצרפתית. ולמה כ"כ חשוב שאנגליה לא תלך באותה
דרך. לספר הוא הוסיף את הצפי הפסימי של מה שיקרה אחרי המהפכה (ובזה הוא צדק)
·
שמרנות שהיא "אולטרא-שמרנות" ושונה מה"שמרנות
האורתודוכסית" שקדמה לו: איש השכלה, שלא ביסס את התזה שלו על אלוהים באופן
ישיר.
שמרנות מול פאשיזם:
·
הקדמה ל8 - 3 המשפטים הרואים את האדם כיצור חיובי:
-
הרגש הראשוני באדם הוא סקרנות:
-
הדוגמא היא בית הספר של האנושות (ואי אפשר ללמוד ממשהו אחר יותר):
ההיסטוריה היא המשמעותית ביותר ומן הראוי ללמוד ממנה.
-
נימוסין והליכות חשובים מחוקים: ספקנות לגבי החוק.
·
שמרנות מול פאשיזם: אמנם שתיהן לא גישות ליברליות ושתיהן לא שיא
הדמוקרטיה, אך הם ממש לא אותו דבר.
·
בשמרנות יש פרטים – הפאשיזם רואה הכל כמכלול (להשלים).
No comments:
Post a Comment