פמיניזם - מרי וולסטונקראפט
·
כתבה בסוף המאה ה-18.
·
חוק מהמאה ה-18: מגן על גברים שמפותים ע"י יופיה של אישה.
·
מה החינוך הראוי לאישה?
·
היגרה לצרפת והתאהבה ברעיונות המהפכה. אחרי המהפכה ראתה את האלימות
הרבה וחזרה לאנגליה במפח נפש.
·
החליטה שהיא כותבת על זכויות האדם באופן כללי: ולא רק זכויות הגבר. "פמיניזם
זה הרעיון הרדיקאלי שנשים הם בני אדם".
·
ילדה מחוץ לנישואין (עם סופר אמריקאי) - נידו אותה מהחברה.
·
פגשה את ווילאם גולדווין היה פילוסוף אנרכיסט, והתחתנה איתו.
·
מייד אחרי הלידה היא מתה (הבת שלה כתבה את פרנקנשטיין).
ספריה: הגנה על זכויות אדם (1790), הגנה על
זכויות הנשים (1792)
·
מה המייחד את האדם – התבונה שלו.
·
מה עושה את האדם לעליון וטוב יותר מאחרים – המידה הטובה – השוויון.
·
לגברים יש דעות קדומות שמערפלים את התבונה => מאשימה את הגברים. יש
פחדנות אינטלקטואלית שגורמת לגברים להמשיך להחזיק בדעות הקדומות לגבי נשים.
מה צריך לעשות?
·
חינוך נשים. (אפילו רוסו הוגה שמעניק את רעיון השוויון למהפכה
הצרפתית, מדבר בחינוך על ההבדל שמן הראוי שיהיה בין גברים לנשים).
·
לנשים וגברים - יכולת רציונאלית דומה. (ולא כמו שחושבים).
·
הכל נעוץ בחינוך => המקור להבדלים
במה שרואים הוא חינוך.
·
השווה: הבניה.
·
פתרון של ההוגה: חקיקה שוויונית.
·
חינוך (ידע זה כח).
·
אהבה שווה (גברים כשותפים לדרך). ביטול העדינות החולנית. =>
העדינות של הנשים היא החולי. האהבה היא דו-סיטרית. לא ברמה של החשיבה הפימינסטית
של המאה ה-20 במרכזה המשגל, אבל כן ברמת האהבה הרוחנית.
·
הפתרון: עולם ללא נישואין. (היא בעצמה לא עמדה בזה).
·
פתרון וורג'יניה וולף: חברתי (חדר משלך) => טקסט שמבקר את הרעיון
לפיו כל הפער נובע בחינוך. על פי וולף הפער נעוץ במבנה הבית הבורגני.
אלה גולדמן: הטרגדיה של שחרור האשה.
·
ברקע: הקפיטליזם פורח. ויכוחים אידיאולוגיים משמעותיים על ההתנהלות של
החברה האמריקאית.
·
כבר יש חינוך לנשים.
מסר
רחב על החיים האנושים בכלל
No comments:
Post a Comment