Saturday, February 4, 2012

מחשבה מדינית: ג'ורג' סורל


ג'ורג' סורל
·         עבודתו הוקדשה ל-2 מאבקים גדולים: בקפיטליזם ובפרלמנטריזם והדמוקרטיה כשיטה המנוות את האדם.
·         ברקע בסוף המאה ה-19: תחושה כללית שהכל מתנוון, חסר חיות.
·         התיאוריה של סורל רוויה במושגים שעובדים על אסוציאציות במח ולא על דיוק.
·         השינוי יבוא דרך עיצוב פסיכולוגי של האדם החדש: (ולא דרך מוסדות, כמו מרקס) הושפע מגוסטב לבון (סוצילוג שחקר את חברת ההמון). אפשר לקחת את האדם ולהנדס אותו מחדש באמצעות "מסות האנשים/חברת ההמון". צריך לנצל את הסיטואציה של ההתנהגות האחרת של ההמון.
·         עצמה פוליטית: איך גורמים לא' לעשות את ב'.
·         פרופגנדה: היכולת שלנו באמצעות מילים, פתוס ודרמה להניע אנשים לפעולה.

האתיקה של סורל
·         העולם התודעתי שלנו מתחלק ל-4 תחומים: אתיקה, מדע, פוליטיקה ודת.
·         המדע והפוליטיקה צריכים לשאת את העולם קדימה: "האתיקה במידה והיא חיה (אתיקה של גבורה) תניע את המדע והפוליטיקה, במידה והיא מנוונת (קפיטליזם, מנוות, בורגנית) היא תצמיח את הדת."
·         לסורל יש עתיד טוב יותר שאפשר להגיע אליו כחלופה לאידיאולוגיית הקידמה של הליברליזם.
·         איך מחזירים לאדם את החיות, את הויטאליות (לא את החיתיות).
·         שבירת האופטימיות של האידיאולוגיה של הקדמה (הדוקטרינה של הפרוגרס):
-          האתוס הליברלי: האנושות בתהליך קדמה מתמיד. (גם מרקס חשב ככה – שהעתיד יהיה טוב מההווה דרך מהפכות).
-          האופטימיות שיהיה יותר טוב => מנוות אותנו. הקדמה=האשליה הגדולה=ההרמוניה השקרית=המשיחיות הכוזבת.
-          תסתכלו איזה יופי היה כשכולם נלחמו: אדם לוחם הוא יותר אדם, הוא לא אדם מנוון.
-          הקדמה היא טריק רטורי של האינטלקטואלים כדי "למכור": הפילוסופים החדשים שפחות טובים מהיוונים, מנסים למכור את עצמם ומציגים את העולם כאילו הוא מתקדם.
·         העולם מתקדם דרך הגבורה וההירוייקה: חוסר הרציונאליות: כשמסתכלים על הדברים ההירואים בעולם אני לא רואה רציונאליות (לדוג' מפקד שנשכב על רימון כדי להגן על חייליו).
·         הדמוקרטיה והפשרה מנוונים: הרעיון הדמוקרטי - החיים הפוליטיים הם חיים של פשרה: הפשרה גורמת לאיבוד האותנטיות. "עץ הדעת הרג את עץ החיים". פשרה מנוונת. (לא אכפת לו מזה שהדמוקרטיה לא יעילה, הוא מבקר אותה בגלל השינוי התודעתי והאתי שהיא חוללה בנו).
·         הספונטניות: האני האותנטי הוא לא תבוני – הוא אינסטקטיבי. "כל מוסד, במהותו כמוסד, הוא הורס את כבוד האדם".
·         התקפה על הרעיון ההדוניסטי (ההנחה שאנשים אוהבים להינות): רק אנשים מנוונים רודפים אחרי הנאה.
·         הביקורת של סורל על הסוציאליזם:
-          כמו הסוציאליסטים: צריך להסתכל על החברה כקולקטיב (אגב – יש פה סתירה עם רעיון האדם האותנטי)
א.      האלימות מבינה את העולם ולא הכלכלה: מה שמניע את העולם זה האלימות (הסביבה הפנימית – תודעה פנימית שיש לי שמנסה להתפרץ החוצה) וממש לא הכלכלה.
ב.      מה שחשוב זה האדם שממציא את הטכנולוגיה, ולא הטכנולוגיה בפני עצמה: הסוציאליזם הסביר את המבנה הפוליטי על ידי הטכנולוגיה. מה שחשוב על פי סורל זה האדם. הפסל שנוקש באבן קשה (אנקדוטה: סיפור רבי-עקיבא בפרקי אבות "אם המים משנים את האבן, אז דברי תורה שהם יותר חזקים ישנו אותי ואני אלמוד".) האבן הקשה לא מעניינת, אלא האדם.
ג.       אי-הודאות: תוקף את הדטרמיניזם של מרקס: אי הודאות היא המוטיבציה הגדולה ליצירה.
סורל טוען שלא רק הפרולטריון התנוון (בגלל שהגיע הסוציאל-דמוקרטיה), גם הבורגנות (לא היה לה במי להלחם).
·         השנאה:
-          האם יש סוף לאלימות? מלחמה היא המטרה. אין תשובה ברורה לזה.
-          בהיסטוריה של המחשבה המדינית השנאה היא אחד הכוחות החזקים ביותר: לשנאה יש כח עצום בפוליטיקה.
-          מוסר ללא שנאה=מוסר של החנוונים.
-         סורל מסיק היסטוריה מהמהפכות. (מרקס הסיק מהפכות מההיסטוריה)=> מאבק במקום פשרה, אלימות במקום רוגע.
-         דוגמת הרומאים (מלחמה=גדולה): הפרשנות להיסטוריית הרומאים עד סורל הייתה שהם ניסו להשתלט על העולם, בגלל שהם היו אומה גדולה. סורל אמר הם היו גדולים בגלל השאיפות למחלמה והמלחמה עצמה.
-         ספונטניות, ויטאליות, חיות.
הגשמה פוליטית לעקרונותיו: השביתה הכללית
·         שביתה כללית: כל השכירים במשק שובתים לתקופה מוגבלת (מאות ימותו, יהיה רעב, מחלות וכד').
·         אם הייתה קוראת שביתה כללית השלטון היה נופל באופן מידי.
·         הבחנה בין 3 סוגי שביתה:
-         השביתה הסקטוריאלית (סקטור אחד או יותר שובתים).
-         שביתה פוליטית של סקטור מסויים: לדוג' הבורגנות.
-         שביתה כללית.
·         סורל ידע שהשביתה הכללית היא מיתוס (ולא באמת תקרה). אבל זה מיתוס עם משמעות.
·         מיתוס=סיפור שאינו בהכרח אמת אבל הוא מקבל משקל כמו לאירוע שקרה. 

No comments:

Post a Comment