Saturday, November 13, 2021

צפירה מאת אתגר קרת - סיכום

סיכום הסיפור צפירה מאת אתגר קרת כולל תקציר, אפיון דמויות ומסר


כללי

מקום: בית ספר תיכון ישראלי, בכיתה ובאזור בית הספר, המרכז המסחרי שבו חנות פלאפל.


·           זמן: בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל- כשבוע.


·           מבנה הסיפור- הסיפור מחולק ל3 חלקים עיקריים:


·           1. האקספוזיציה- פתיחת הסיפור- בחלק זה מתוארים טקס יום השואה, הרצאת ניצול שואה ושיחתו של אלי עם שולם.


·           2- העלילה- ("אחרי הצהריים....") בחלק זה מתואר המפגש של אלי ואביב במרכז המסחרי, הליכתו של אלי למגרש לראות את מעשיהם של שרון וגלעד, ההלשנה, בואו של אביו של שרון לפצות את שולם.


·           3- סיום- "מאורחי הצריפים חיכה לי...")  מתאר את הריב בין גלעד ושרון מול אלי עד הישמע הצפירה.


עלילת הסיפור "צפירה":

הסיפור עוסק באלי, נער בתיכון ובהתנהלותו מול בני שכבתו שרון וגלעד (מלכי השכבה). שרון וגלעד מתפרעים בשעות אחה"צ במגרש בי"ס, משתכרים וגונבים את אופניו של שוּלֶם שרת בית-הספר. אלי, מרחם על שולם משום שהוא גילה ששולם ניצול שואה והיה ב"זונדר קומנדר". הוא גילה את זה אחרי הטקס כשראה את שולם בוכה. אלי מדווח על המקרה למנהל בית-הספר. שרון וגלעד נקראים למנהל בית הספר כמעט ונפתח נגדם תיק במשטרה, בוטלו תעודת ההצטיינות וכמעט גם הקבלה לקומנדו הימי.


לאחר שהעניין מתגלה אלי "מוזהר"  ע"י סיוון, חברתו של שרון, הוא בורח ונופל לידיהם של השניים, המאיימים להכותו. אלי מפחד מהם ומנסה להגן על עצמו ולהסביר את מעשה ההלשנה. לפתע נשמעת צפירה (יום הזיכרון לחללי צה"ל) ובמהלך הצפירה, שרון וגלעד עומדים ואלי בורח.


·           הדובר בסיפור:


הדובר בסיפור הוא אלי המספר על ההתרחשויות מזווית ראייתו את הדברים.


·        הדמויות בסיפור:


·        אלי הגיבור- דמות ראשית- מגלה רגישות רבה והתחשבות בזולת. הוא ניגש לשולם אחרי טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, כי הוא בכה. אלי עזר להחזיר לשולם את האופניים שנגנבו ע"י שרון וגלעד. יש לו רצון בקרבה לסיוון (מלכת השכבה). כאשר הוא מגלה מסיוון ששרון וגלעד גילו את "ההלשנה" הוא מפחד ומנסה לברוח מהשער האחורי של בי"ס, ברגע הצפירה אלי מגלה אומץ ןובורח משרון וגלעד שלא זזים בזמן הצפירה.


לסיכום- אלי נער ביישן ורגיש המוכן להסתכן בעבור שרת בית-הספר.


אלי הוא דמות דינמית- דמות המשתנה לאורך הסיפורמדמות המוצגת כחלשה ומסכנה בתחילת הסיפור משתנה לדמות העוזרת לאחר והעומדת מול ה"חזקים".


·           שרון- "מלך השכבה" , בן למשפחה עשירה, ספורטאי מוצלח, מועמד לפרס תלמיד מצטיין, חבר של  סיוון.  מועמד לשרת בקומנדו הימי. כאשר מגלה שעבר את שלב הראיון שהוא השלב הקשה ביותר, הוא משתכר, משתולל וגונב את האופניים של שולם יחד עם גלעד.


ברגע שמתגלים מעשיו ביום השואה, הוא נמצא על סוף פתיחת תיק נגדו במשטרה, הוא מאבד את מעמדו כתלמיד המצטיין ואביו מתייחס אליו כאל גנב. הוא לא מבין מהו מתן כבוד למבוגרים ולאחר, אגואיסט, מנסה לחקות דמויות מסרטים. דיבורו בוטה ואלים, בהתנהגותו ובאופן תפיסתו את המציאות- ילדותי. בהתחלה מוצג כדמות חזקה אך לאחר מעשיו מבינים את חולשתו.

·      גלעד- חברו הטוב של שרון. משחקים יחד בנבחרת הכדורסל של בית-הספר. נתפס כ"צל" של שרון.


·      סיוון- נתפסת כבחורה היפה בשכבה, חכמה, מקובלת וחברתו של שרון. היא משתפת פעולה עם שרון וגלעד בנקמה כנגד אלי. לא ידוע אם סיוון הטעתה את אלי בכוונה או באמת ניסתה לעזור לאלי?


·      שולם שרת בית הספר- דמות משנית אבל מאוד משמעותית. בזכות שולם נרקם הסיפור וכל האירועים מתרחשים סביבו. הוא ניצול שואה (זונדר קומנדור) אדם צנוע- לא הסכים לקבל את האופניים החדשות משרון, חלש ומסכן- בוכה אחר הטקס.


·      שם הסיפור- "צפירה"  הצפירה היא מרכיב חשוב בעלילת הסיפור. היא מגיעה כהפתעה לקורא ולאלי ומהווה פתרון למצב הקשה בו נמצא אלי מול שרון וגלעד.  אלי מנצל את הצפירה לברוח מגלעד ושרון.


·      מוטיב הניגוד- בסיפור קיים ניגוד חריף בין תכונותיו של אלי לבין תכונותיו של שרון. בסיפור מצטיירים שני טיפוס: שרון- נער מוצלח, מקובל, יש לו חברה כובשת, תלמיד מצטיין נבחן ליחידה מובחרת. מתואר כנער חסר ערכים- פגיעה בחלש, לעומת אלי המתואר כנער חלש, ביישן, לא מקובל, לא טוב בספורט או בלימודים וערכי- התחשבות בזולת.


·      מסר הסיפור "צפירה"- יצירת תחושת הזדהות כלפי ה"חלש" והבעת מחאה וביקורת כלפי ה"חזקים". שרון הכוחני לעומת אלי הרחמן. העברת ביקורת כלפי ישראל המצ'ואיסטית.


·    

No comments:

Post a Comment