הנבואה – גישתו
הפוליטית של הרמב"ם
·
חלק א' פרק טו' - מורה נבוכים
משל "סולם יעקב"
·
סולם יעקב: אלוהים יושב בראש הסולם, מלאכי אלוהים עולים ואז יורדים –
הם הנביאים. הנביא עולה בסולם: הוא מתפתח, מבין את אלוהים, מטהר, רוכש ידיעה –
עובר מגיאומטריה, לפיסיקה, למטאפיזיקה, עובד על מידותיו, ומגיע עד לשלב סופי וידוע
בסולם (מה שמרמז על כך שלא ניתן להגיע לקצה הסולם ולהגיע ממש לאלוהים).
·
אז, בשלב שני, אחרי שהוא טיפס מעלה, הוא יורד להנהיג את העם.
למה לרדת למטה אחרי ההגעה למעלה? החזרה לחיים הפוליטיים הם ירידה.
·
השוואה למשל המערה של אפלטון: אפלטון מתאר היררכיה דרך המטאפורות פנים מול חוץ, מרכז מול פריפריה, מואר
מול חשוך. ואילו הרמב"ם משתמש בתיאור הרווח בעולם השמי: גובה (למעלה למטה).
·
טענת אבי רביצקי: סולם יעקב: הוא "יהוד" של משל המערה שלאפלטון. הוא נועד כדי להוכיח את אותה הטענה ולבנות את אותו הגיבור: המלך-פילוסוף
הוא הנביא המימוני.
·
אולם, בהשוואה למשל המערה האפלטוני, ניתן לראות גם הבדל למשל סולם
יעקב פרי הרמב"ם:
-
משל המערה: הגיבור הוא זה שיצא
מהמערה. זה שמבין שהמציאות הגשמית היא אינה הדבר האמיתי שנמצא בעולם האידיאות. המלך-הפילוסוף
הוא זה שיצא מהמערה, גילה את הצדק, וחזר למערה, כנגד רצונו, כדי להנהיג את
העם.
בנוסף, המלך פילוסוף לא יכול להיות מושחת: הוא
מעוניין בחכמה ולא בכח ובשליטה => שליט מושחת הוא שליט שתמיד ירדוף אחר כח,
ואילו המלך-פילוסוף בכלל לא מתעניין בכח. החזרה לפוליטיקה היא ניפוץ הפנטזיה של
המלך-פילוסוף, הוא עושה זאת למען הצדק במדינה. הפילוסוף הפוליטי של אפלטון צריך
להתגבר על הצרכים והרצונות שלו, כדי להנהיג את העולם. (בדומה, במובן זה, לגיבור
ההשגחה הרמב"םיסטי).
-
הרמב"ם מנסה להוכיח נקודה שונה (על פי מיכה): הנביא הגיבור
הוא זה שתלוי בעם.
·
פרק ב' ל"ז: אֶמינציה: העולם הוא אחד. אלוהים לא ברא את
העולם, העולם הוא האקסטנציה של האלוהים. העולם הוא ההמשך של האלוהים.
·
שלמות יתר - מטאפורה לכד מתמלא במים. כשאדם לומד משהו, אם זה ממלא אותו – אחלא, אבל אם זה באמת שוטף אותו,
זה ממלא אותו יותר מדי, והאדם חייב להוציא את זה החוצה: over
flow)).
לכתוב ספרים, לדבר, להרצות וכו'=> יש לו צורך פנימי להנהיג אחרת הוא חווה כאב.
·
(סוף פרק ב' ל"ז) מדוע
נביאים מתגלים ועושים פעילויות לא רציונאליות? פירוש לירמיהו (ב' ל"ז): ירמיהו
רצה להפסיק להיות נביא, אבל "אש בוערת בעצמותיו" הכריחה אותו להמשיך
במשימה. מי שיודע את האמת מרגיש צורך פסיכולוגי לתקן את העולם ולהנהיג על פי
האמת. => הגיבור של הרמב"ם קשור בעולם ובמציאות. הנביא הגיבור של הרמב"ם
יורד למטה בסולם בגלל הארוס שיש לו לעולם. בדיוק ההפך מאפלטון. פסיכולוגיה הפוכה
מזו שמציע אפלטון.
·
המושגח הוא אפלטוני הנביא הוא אנטי אפלטוני. => יש מתח בין תורת
הנבואה (והנביא) לבין תורת ההשגחה (והמושגח).
·
קויפמן ואופנהיימר מפרשים את מהלך
הנבואה של הרמב"ם כמהלך יהודי: העולם העתיק היה רווי בטיפוסים הזוכים להתגלויות,
אולם המקרא מחדש בכך שהטיפוס הנבואי מונע מכוח חברתי.
No comments:
Post a Comment