Tuesday, November 23, 2021

סיכום: מאפייני הסיפור הקצר

מאפייני הסיפור הקצר

 

1.     זמן ועלילה

הסיפור הקצר הוא בעל היקף מצומצם. הוא אינו מתפרש על רצף זמן ארוך, אלא מתרחש במשך תקופה קצרה (אם הסיפור מתפרש על תקופה ארוכה - יש לכך משמעות). רצף האירועים כרונולוגי סיבתי, והעלילה ממוקדת. בסיפור הקצר אין עלילות משנה, אלא רק עלילה מרכזית אחת.

 

 

2.     מקום

הסיפור הקצר אינו מתרחש במקומות מרובים, אלא במקום אחד בלבד או במספר מועט ביותר של מקומות.

 

3.     מיעוט תיאורים

הסיפור הקצר אינו מוסר תיאורים מרובים של מקומות ההתרחשות. תיאורי המקום אינם חשובים בד"כ להתרחשות, ולכן אין צורך בריבויים. גם אפיון הדמויות נעשה בד"כ ע"י אפיון עקיף, ולא ע"י תיאור ישיר של מראן ושל אופיין.


4.     הדמויות הפועלות

בסיפור הקצר אין הרבה דמויות, אלא כ 3-4 דמויות בלבד. ישנה דמות מרכזית אחת, ודמויות משניות אשר תפקידן להאיר דברים מסוימים בסיפור, ולעמוד בניגוד לגיבור. חלק מהדמויות הן דמויות עגולות, אשר חל בהן שינוי במהלך הסיפור או שאנו רואים אותן מזוויות שונות, וחלק מהדמויות שטוחות - הן מציגות תפיסה מסוימת או שאנו רואים אותן באור אחד בלבד.


5.     דמות המספר

המספר בסיפור הקצר יכול להיות מספר כל יודע, שעמוד מחוץ לתמונה הכללית, ויודע את כל מחשבותיהם ופעולותיהם של הדמויות בסיפור; או מספר עד - אחת הדמויות בסיפור.

מספר כל יודע הוא מספר חיצוני, אובייקטיבי וניטרלי, בד"כ. מספר גיבור יכול להיות כל אחת מהדמויות בסיפור, הוא סובייקטיבי, סלקטיבי ומדבר בגוף ראשון.

 

6.     מערכת של אמצעים אמנותיים

הסיפור הקצר מסופר תמיד תוך שימוש באמצעים אמנותיים, אשר תפקידם להוסיף למשמעות הסיפור ולהרחיב אותה. האמצעים האמנותיים תורמים לאפיון הדמויות ולהארה של אירועים מרכזיים בסיפור הקצר.

האמצעים האמנותיים הנפוצים הם: ניגוד, אנלוגיה, שימוש בסמלים, חזרות, מוטיבים ועוד.

 

7.     סיום סגור/ פתוח

סיום הסיפור הקצר יכול להיות סיום סגור או סיום פתוח. סיום סגור הוא סיום שבו נפתרות כל הבעיות שעלו במהלך הסיפור, ואנו יודעים מה עלה בגורלן של כל הדמויות. סיום פתוח הוא סיום שבו לא נענות השאלות שעלו במהלך הסיפור, ונשאר בו פער שעל הקורא להשלים בעצמו.

 

 

No comments:

Post a Comment