Friday, January 20, 2012

פילוסופיה

פילוסופיה, אהבת החוכמה, היא אם כל המדעים האנושיים. הפילוסופיה היא המחשבה המקיפה ביותר והמעמיקה ביותר על מציאות חייו של האדם והתחומים השונים שמעסיקים אותו ואת הפילוסופיה מזה אלפי שנים: שאלות כמו מהו טיב המשטר הראוי, טיבה של המציאות, שאלות של מוסר ואתיקה, יופי והחיים שראוי לחיות אותם. על כל השאלות האלו ועוד מנסה הפילוסופיה כבר אלפי שנים להשיב ובדרך היא מספקת דיונים מרתקים שמהווים את עולמה של הפילוסופיה. 

הפילוסופיה למעשה מתחילה עם הניסיון האנושי הראשון לספק הסברים כוללים ושיטתיים במידה כזו או אחרת של המציאות שלו. פילוסופיה היא למעשה דרך מסוימת לשאול שאלות ולתת עליהם תשובות שהיא שונה מהשיטות שקדמו לה, בעיקר המיתוסים והדת. פילוסופיה היא ניסיון להביט במבט מפוכח על העולם ולשאול מה נמצא בו וכיצד הוא פועל, ואת הסקרנות הזו, הולדת הפילוסופיה, התחיל לפתח האדם רק באלפיים וחמש מאות שנים האחרונות.

הפילוסופיה מתחילה ביוון העתיקה עם הפילוסופיה היוונית והוגים חשובים כמו סוקרטס, אפלטון וכמובן אריסטו שהשפיעו כולם רבות על הפילוסופיה המערבית עד עצם ימינו. במשך למעלה מאלף שנים עמדה הפילוסופיה המערבית בעיקר בסימן המורשת של אריסטו עד לעלייתה של הפילוסופיה של העת החדשה והוגים כמו רנה דקארט ששינה לחלוטין את פני הפילוסופיה ונחשב למעשה לאבי המחשבה המודרנית והמדע המודרני. ברוך שפינוזה אף הוא דמות חשובה ביותר בתולדות הפילוסופיה של העת החדשה וכמוהו גם ג'ון לוק ודיויד יום והפילוסוף שהוא אולי מהחשובים בפילוסופיה של העת החדשה והפילוסופיה בכלל הוא כמובן עמנואל קאנט

במהלך שנותיה הרבות התפצלה הפילוסופיה לתתי-תחומים רבים כמו למשל הפילוסופיה של האסתטיקה, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה של מדעי החברה ועוד רבים נוספים.

פילוסופיה היא תחום מרתק שהוליד במהלך השנים את כמה מהמחשבות המיוחדות, החשובות והמעניינות של האדם. לימוד פילוסופיה הוא דרך מדהימה להרחיב אופקים ולנחול תובנות מעמיקות לגבי טיב הקיום שלנו והמציאות שלנו. כאן תוכלו לצעוד את הצעדים הראשונים שלכם בלימוד פילוסופיה דרך הקישורים השונים הפזורים ברחבי הדף הזה ובאתר סיכומים בכלל המכילים חומר רב אודות פילוסופיה ופילוסופים שונים, סיכומים, מאמרים וחומרים רבים בנושאי פילוסופיה.

סיכומים בפילוסופיה:
פילוסופיה יוונית
פילוסופיה של העת החדשה
תולדות הפילוסופיה החדשה
פילוסופיה אנליטית
פילוסופיה קונטיננטלית
פילוסופיה של המדע
תיאוריה ביקורתית
תורת המידות והמדינה
פילוסופים

No comments:

Post a Comment