Tuesday, August 30, 2011

מושגים בצילום: המצאת הצילום

המצאת הצילום

נייספור נייפס- ממציא הצילום הראשון. הראשון שהצליח ללכוד ולקבע דימוי הנראה בקאמרה אובסקורה. פיתח את תהליך ההליוגרפיה.- חשיפה לחומר שמשנה את תכונותיו בחשיפה לאור שמש, וכך נוצרה התמונה הראשונה- שהיא תמונת נגטיב, לאחר חשיפה ארוכה של 8 שעות. התמונה היא נוף מחלון בלה- גרא. תמונה נוספת- שולחן ערוך.

הליוגרפיה- תהליך שפותח ע"י נייפס, פירושו רישום שמש. לוח שנמרח בחומר כימי מסוים, נחשף לשמש חשיפה ארוכה, לאחר מכן נחשף לאדי יוד, מה שיצר תמונה- דימוי.

לואי דגר- ממציא הצילום השני. לקח את פיתוחיו של נייפס והצליח להפיק מהם לא רק נגטיב אלא גם פוזיטיב. תמונתו המפורסמת היא שדרה הומה בפריז, בה לא נראים אנשים או תנועה אחרת בשל זמן החשיפה הממושך- 30 דק. בתמונה אחרת נראה רק איש מצחצח את נעליו משום שעמד באותו המום במשך זמן רב ולכן נטבע בתמונה. המציא גם את הדיורמה. . יצר את תופעת כרטיסי הביקור והפורטרטים. התצלום נתפס מפה והלאה כמשמר המציאות (תמונת המאובנים).


דגרוטייפ- המצאתו של דגר, שיטה:חשיפת הלוח לאור על מנת ללכוד דימוי, ולאחר מכן חשיפתו לכספית מחוממת, היא זו ש"מפתחת" את התמונה, שיוצרת את התצלום הפוזיטיבי הישיר, חד פעמי. כמו כן, יצר את המצלמה שלו- הדגרוטייפ. (מכשיר). זמן החשיפה התקצר פלאים, החדות הייתה טובה מאוד, ומכאן התפתח ענף של הגעה לסטודיו לצילום- תצלומים נראים האנשים מבועתים ולא טבעיים בשל הפחד מהצילום ובשל השהייה הממושכת בתנוחת צילום לא נוחה. התצלום היה קטן, עשוי מתכת או זכוכית. לא ניתן לשכפלו. היו מאחסנים את התצלום הקטן בתיבת- מסגרת עץ ונושאים אותו כך.

אינדקס- דימוי שיש בו משהו איקוני, משהו ששייך למציאותי. דימוי המעיד על משהו שהיה קיים במציאות אך איננו עוד. למשל- עקבות בחול- דימוי שמסמל משהו מהמציאות. תמונתו המפורסמת של דגר- המאובנים ממחישה זאת. המאובנים מעידים על הצילום- המאובנים הם בעצם תצלום טבעי של הטבע- משהו שהועתק מהמציאות. התמונה הזאת מעידה על סמל של משהו שהיה קיים במציאות אך איננו עוד.

ווליאם פוקס טלבות'- פיתח תהליך צילום משלו- אך על נייר. שיטה זו נקראה קלוטייפ. (חשיפת נייר שנטבל בחומר כימי, לאור, האזורים שנחשפים מתכהים). הוא הניח חפץ שטוח כלשהו- פרח או עלה על הנייר, וכך לכד את דימויו. בנוסף, טלבות' גילה שניתן למנוע את המשך התכהות התצלום ע"י חומר כימי נוסף, וגילה אפשרות שכפול של תצלום- ע"י מגע של נייר בנייר. ביצע פרויקט "עפרון טבע".

קלוטייפ- בשיטה זו נייר כתיבה נטבל בחומר כימי, הנייר נחשף לאור, החומר הכימי התכהה במקומות שנחשפו לאור. בהמשך התהליך שוכלל וזמן החשיפה קוצר ל10 דקות. כך המציא טלבות' גם את מצלמות העץ הקטנות שהוטענו בנייר רגיש לאור ודרשו חשיפה של בין 10 דקות לשעה.

עפרון הטבע- הספר הראשון בעולם שכלל תצלומים עם טקסטים. נכתב ידנית כולל שילוב התמונות ע"י טלבות' עצמו. בספר מסופר על תהליך גילוי הקלוטייפ ויתרונותיו. עוד נכתב כי תצלום יכול להוות ראייה בבית משפט, כי אם הדבר צולם סימן שבאמת היה כך. (תצלום כלי חרסינה).  צילם בניינים וכתב כי הצילום מראה דברים שלעיתים לא ניתן לראות במציאות – למשל פגעי זמן בבניין. תצלום של דלת פתוחה- האור הופך אותו ממשהו סתמי למשהו מיוחד.
מושגים בצילום

No comments:

Post a Comment